F Review: Carlos - FilmBoy Review: Carlos - FilmBoy
  • Latest News

    Review: Carlos



    Γράφει η Αμαλία Μουστάκη.

    Στα  165΄ περίπου που  διαρκεί  το  Carlos  δεν  ακούγεται ούτε  μία  φορά  το  προσωνύμιο “The  Jackal”  με  το  οποίο  έμεινε  στην  ιστορία  ο διαβόητος  τρομοκράτης   από  τη  Βενεζουέλα, Ιlich  Ramirez  Sanchez,  η  μυθιστορηματική  βιογραφία  του  οποίου (ήδη  στους  τίτλους  αρχής  η  παραγωγή  κρατάει  τις  αποστάσεις  της  από  την  αντικειμενική  και  ακριβή  καταγραφή  των  γεγονότων)  αποτελεί και  το  κεντρικό  θέμα  της  ομώνυμης  ταινίας.  

    Γιατί;  
    Ίσως  γιατί  θα  ήταν  οξύμωρο  να  χρησιμοποιηθεί  η  ονομασία  “τσακάλι”  για  τον  άνθρωπο  που  ενώ  απέκτησε  μυθικές  διαστάσεις  στις    δεκαετίες  του  '70  και  ΄80  σήμερα  μαραζώνει  σε  μια  φυλακή  της  Γαλλίας  (από  όπου  μάλιστα  παρακολούθησε,  όπως  λέγεται,  το  φιλμ).  

    Ίσως  πάλι  γιατί  αν  κάτι    προσπαθεί  να  κάνει   περισσότερο  από  καθετί  άλλο  η  ταινία  είναι  ...




    ...να ανατρέψει  τη  σχεδόν  ρομαντική  εικόνα  του ιδεαλιστή  ήρωα  και  να δείξει  έναν  άντρα που,  ναι, ήταν  ιδιαίτερα  έξυπνος (τσακάλι!)  αλλά  ταυτόχρονα - ή  και  ακριβώς  γι’αυτό - ήταν  και  αλαζόνας, μυωπικός,  οπορτουνιστής,  απίστευτα  σκληρός.
     
    Ο  φακός  του  Οlivier  Assayas  παρακολουθεί  τη  σταδιακή  μύηση  του  επαναστάτη  στις   τρομοκρατικές  ομάδες  της  Ευρώπης που  κατευθύνονταν  από  τα  πανίσχυρα κέντρα  λήψης  των  αποφάσεων  στη Μέση Ανατολή ( είναι  σχεδόν  τραγική  ειρωνεία  να  αναφέρεται  π.χ. ο  Σαντάμ  Χουσεϊν  ως  ανερχόμενος  ηγέτης  στο  Ιρακ)  και  εν  συνεχεία  στην  ανάληψη  εκ  μέρους  του  αρχηγικού  ρόλου  καθώς  ιδρύει  μια  παγκόσμια  επαναστατική  οργάνωση  και  επιτίθεται  στα  κεντρικά  γραφεία  του  ΟΠΕΚ,  το  1975.  

    Καταζητούμενος  για  πολλά  χρόνια,  καταφέρνει να  ελιχθεί  στους  κόλπους  των  πολιτικών συμφερόντων  της  ψυχροπολεμικής διεθνούς  σκηνής  μέχρι  και  το  1994  οπότε  και  συνελήφθη  στο  Χαρτούμ  από  τη  γαλλική  αστυνομία.

    Στην  εικοσαετία  της  ιδιαίτερα  ενεργού  δράσης  του  είναι  παρών  σε  πάμπολλες  ανατρεπτικές  ενέργειες,  είναι  αλληλέγγυος  με  ομάδες  όπως  ο  ιαπωνικός  κόκκινος  στρατός  ή  οι  Χιλιανοί  επαναστάτες,  είναι  - για  να  μην  μακρηγορούμε -  η  φυσιογνωμία  που  ταυτίστηκε  με  τον   ακροαριστερό  ακτιβισμό  μιας  ολόκληρης  εποχής. 


    Και  ενώ  στο  πρόσωπο  του  οι  εφημερίδες  και  τα  μέσα  της  εν  λόγω  εποχής ανακάλυψαν  έναν  μύθο  ή  με  σημερινούς  όρους  έναν  σταρ  του  οποίου  η  τόλμη  αλλά  και  η  αδυναμία  στο  ωραίο  φύλο  ήταν  αρκετές  και  με  το  παραπάνω  για  να  τον  συντηρήσουν,  το  ζήτημα  είναι  αν  παρόμοιο  στόχο  έχει  και  η  ταινία.  

    Να  αναβιώσει  δηλαδή  το  μύθο  του  Carlos και  να  τον  αποθεώσει  ή  να  τον  δαιμονοποιήσει αναλόγως.

    Όπως  προαναφέρθηκε,  ο  σκηνοθέτης  προσπαθεί να  είναι αντικειμενικός,  κρατά  αποστάσεις,  δείχνει  τις  πράξεις  του  ήρωα  χωρίς  να  μιλά  γι’αυτές  (π.χ. η  σκηνή  της  ομηρίας  των  υπουργών  του  ΟΠΕΚ  όπου  συμβιβάζεται  τελικά  δεχόμενος  χρηματικά  ανταλλάγματα  παρακούοντας  τις  άνωθεν  εντολές).   

    Ωστόσο ,  και  παρόλο  που  επιλέγει  τον  χαρισματικό  Εdgar  Ramirez για  το  ρόλο  του Carlos,  έναν  ηθοποιό  που  μαγνητίζει  το  βλέμμα  του  θεατή  και εύκολα κερδίζει  τις  εντυπώσεις,  προσωπικά  τείνω  να  πιστεύω πως  ο  Αssayas,  ενδεχομένως  και  ασυνείδητα  εφόσον  επικαλείται  την  ουδετερότητα  της  προσέγγισης  του,  εν  τέλει αποκαθηλώνει  το  μύθο  του  επαναστάτη.  

    Τον κινηματογραφεί  να αυτοθαυμάζεται  γυμνός  στον  καθρέφτη  για  να  υποδηλώσει  τον  ναρκισσισμό  του.

    Τον  παρουσιάζει  να  πέφτει  θύμα  των ίδιων  των  αντιφάσεων  του  και  τον  βάζει  να  στέκεται  στην  πλευρά  εκείνων  που θα  εξυπηρετήσουν  καλύτερα  τους  σκοπούς  του άρα  τον  δείχνει  ως  έναν  πολιτικό  οπορτουνιστή.

    Σε  έναν  κόσμο δολοπλοκιών  και  αντικρουόμενων  συμφερόντων  αρνείται  να  γίνει “μάρτυρας”,  ακολουθεί αυτό  που  του  υπαγορεύει  η όποια  συνείδηση  του.
       

    Σε  καμία  περίπτωση  πάντως  δεν  πρέπει  να θεωρηθεί  ότι  ο  σκηνοθέτης  αποκαθηλώνει  τον πρωταγωνιστή  του  για  να εξυπηρετήσει  ή  να  προπαγανδίσει  δικές  του πολιτικές  ιδεολογίες.  

    Περισσότερο,  προσπαθεί  να  δείξει  τις  ανθρώπινες  αδυναμίες  που  ενυπάρχουν  ακόμα  και  στον  πιο φανατικό  και  ακούραστο  επαναστάτη,  τις  αδυναμίες  εν  τέλει  της  τρομοκρατίας  ως  μέσου  για  την  επίτευξη  πολιτικής - και  όχι  μόνο - φύσεως  στόχων.  

    Εν κατακλείδι,  ο  Carlos  ήταν  τσακάλι,  τσακάλι  που  έδρασε  όμως  σε  έναν  κόσμο  λύκων,  ύψωσε  το  ανάστημα  του  ανάμεσα  τους,  δεν κατάφερε  όμως  να  αποφύγει  τους  τρόπους  τους.

    Να  σημειωθεί  ότι  η  ταινία  που  θα  δούμε  στην  Ελλάδα  (από τη Village στις 14 Απριλίου) αποτελεί πύκνωση  μιας μίνι  σειράς  300'  περίπου  λεπτών.  

    Σίγουρα  πολλές  λεπτές  αποχρώσεις  του  πρωταγωνιστικού  χαρακτήρα  χάθηκαν στη  σύνοψη (εδώ  θα  δούμε ~165')  οπότε  αν  σας  ενδιαφέρει  να  βγάλετε  τα  δικά  σας  συμπεράσματα  ψάξτε  τη  version  της  σειράς  που  κυκλοφορεί  ήδη  σε  dvd  (και  έχει  κερδίσει  μάλιστα)  και  τη  χρυσή  σφαίρα  2010.

    Παρά  την  πολυπλοκότητα  του  ήρωα,  σπάνια  βλέπουμε τόσο καθηλωτικές  βιογραφίες σαν  κι αυτήν.


    • ΜΗ ΞΕΧΑΣΕΙΣ ΝΑ ΣΧΟΛΙΑΣΕΙΣ
    • Facebook Comments
    Item Reviewed: Review: Carlos Rating: 5 Reviewed By: Konstantinos
    Scroll to Top