Γράφει ο Κώστας Τσώκος.
Θα ξεκινήσουμε το θέμα μας λίγο μακάβρια αλλά δεν φταίμε εμείς γι'αυτό.
Βλέπετε πριν 11 χρόνια οι σεναριογράφοι Glen Morgan, Jeffrey Reddick και ο σκηνοθέτης James Wong αποφάσιζαν να ξανασυνεργαστούν μετά τα X-Files και, παίρνοντας ένα αναβληθέν σενάριο τους, να αναπτύξουν στο έπακρο μια ολοκαίνουρια ιδέα που θα μας έκανε να προσέχουμε για πάντα που πατάμε και που βρισκόμαστε.
Τι σκαρφίστηκαν λοιπόν οι άτιμοι, σε μια εποχή που είχαμε πήξει στα ανώδυνα και με ψεύτικα "ΜΠΟΥ" teen slashers;
Ότι θάνατος δεν ισούται σουγιάς, χασαπομάχαιρο, δρεπάνι ή γάντζος αλλά η αύρα του η ίδια, η δύναμη που θα σε πάρει μαζί του στον άλλον κόσμο ή και η γκαντεμιά σου πολλές φορές.
Κατάφεραν έτσι να του δώσουν βούληση, ευρηματικότητα και υπόσταση, ξεπερνώντας ως ένα βαθμό τα όρια του μεταφυσικού.
Ο θάνατος λοιπόν είναι απλά η ίδια η μοίρα, το πεπρωμένο και το αναπόφευκτό που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει και να αποφύγει.
Εκτός αν υπάρχει ένα σημείο κλειδί όπως αυτό των πρωταγωνιστών σε όλες τις ταινίες, όπου βιώνουν ένα έντονο προαίσθημα σχετικά με δυστύχημα του άμεσου μέλλοντος, που αφορά εκείνους και τις παρέες τους.
Όσο το προαίσθημα αποδεικνύεται αληθινό, τόσο το πείσμα του θανάτου γίνεται εντονότερο και όσο ο πρωταγωνιστής προσπαθεί να μαντέψει το επόμενο πιόνι σε αυτό το παιχνίδι της μοίρας, τόσο θα προσπαθεί και ο θάνατος να τους ξεπαστρέψει όλους.
Αν δεν θέλετε λοιπόν και σεις να καταλήξετε στην σκακιέρα της Κόλασης πριν προλάβετε να ζήσετε τη ζωή σας (...), ορίστε ένας οδηγός στηριζόμενος στις ταινίες για το τι πρέπει να προσέξετε.
Διαβάστε χωρίς ανάσα, γιατί ακόμα και το ν'ανασάνετε ...μπορεί να προκαλέσει ατύχημα!
ΜΕΡΟΣ 1ο - Τα Κοινά στοιχεία
1) Ο ΑΝΕΜΟΣ
Πριν από κάθε επικείμενο θάνατο υπάρχει πάντα ένας αξιοπρόσεκτος άνεμος που θα φυσήξει ελαφρά αλλά θα ...βαρύνει την ατμόσφαιρα, κλείνοντας πόρτες ή σβήνοντας κεριά καθώς απλά σε προειδοποιεί για τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που θ'ακουλουθήσουν.
Το αποτέλεσμα;
Θάνατος ή παραλίγον θάνατος.
Όπως και να χει μην ανησυχείς αν π.χ. είχες φτιάξει το μαλλί με πιστολάκι και δεν κοίταξες τον καιρό πριν βγεις έξω.
Γιατί αυτός ο άνεμος,δεν έχει κάποια προφανή πηγή.
Είναι απλά ο Χάρος που έχει πάρει πολύ ...αέρα.
Ότι κατάσταση λοιπόν και να λέει το δελτίο καιρού, αέρας θα υπάρχει έτσι κι αλλιώς γιατί κάποιος ...ήρθε η ώρα να φύγει.
2) Ο ΑΡΙΘΜΟΣ 180
Αν είσαι εμμονοληπτικός αριθμολάγνος, ξέρετε από αυτούς που βγαίνουν καμιά φορά σε άκυρες εκπομπές και κανάλια, θα αρρωστήσεις εδώ πέρα.
Και αυτό γιατί σε όλες τις ταινίες της σειράς εμφανίζεται με κάποιο τρόπο αυτός ο αριθμός!
Ένας αριθμός δυσοίωνος που συνήθως παίρνει μορφές πινακίδων κυκλοφορίας, εισιτηρίων και σημάνσεων και μας σημάδεψε απ'την 1η ταινία και την θανατηφόρα πτήση εκείνης.
Αποτελούσε αρχικά τον τίτλο του 1ου φιλμ (Flight 180) μέχρι που η New Line το άλλαξε για να μην συσχετίζεται με τα πρόσφατα τότε Air Force One, Con Air.
Το συνταρακτικό δεν είναι μόνο ότι έχει εμφανιστεί σε κάθε ταινία της σειράς αλλά πάντα στις πιο καταστροφικές της σεκάνς και ειδικά στις αρχικές.
Στο 1ο Final Destination είναι το όνομα της ίδιας της πτήσης και του ατυχήματος.
Και στο τέλος εκεί που πίνουν καφέ οι Alex, Carter, Clear ο πίνακας από πάνω λέει "Le Cafe Miro 81", ο οποίος μόλις πέφτει αντιστρέφεται το πρόσημο και το γράμμα "ο" μαζί με τον 81 γίνανε 18ο, δηλαδή....καταλαβαίνετε!
Στο Final Destination 2 υπήρχε μια ηλεκτρονική πινακίδα που προειδοποιούσε τους οδηγούς για τα επόμενα 180 μίλια.
Στο Final Destination 3 το κλειδί για το μηχάνημα εκφόρτωσης, στο μαγαζί που δουλεύει η κοκκινομάλλα Erin (που φυσικά και πεθαίνει) έχει πάνω του τον αριθμό 081 και στο ατύχημα του μετρό στο τέλος, το τρένο φέρει τον αριθμό ...081.
Και στις δύο περιπτώσεις δηλαδή το 180 αντιστρόφως, γιατί εδώ ο θάνατος προφανως είχε ...στραβώσει πολύ.
Στα επόμενα δύο sequel βλέπουμε ότι οι θεατές στον αγώνα με τ'αμάξια κάθονται στον τομέα 180 και ένα λεωφορείο που περνάει στο τέλος του 4ου The Final Destination λέει στην κορυφή του "180", ενώ στο τελευταίο Final Destination 5 οι επιβάτες του λεωφορείου ενώ βρίσκονται στη γέφυρα βλέπουν βίντεο της εταιρείας που θα δουλέψουν, με όνομα "180 Corporate Consulting"!
3) Ο ΝΕΚΡΟΘΑΦΤΗΣ
Δεν θες να τον δεις μπροστά σου όταν οδηγείς, γιατί ...ξέρεις τι διαδρομή έχει να κάνει.
Μια διαδρομή που σίγουρα θες να αποφύγεις.
Στο franchise αποτελεί αναμφίβολα την μορφή και το κλισέ που διαθέτει άλλωστε κάθε ταινία αυτού του είδους, όπου ξαφνικά εμφανίζεται ένας άγνωστος απ'το πουθενά για να τα εξηγήσει όλα.
Διφορούμενος και ύποπτος ο χαρακτήρας του, μιας και κάθε φορά φέρεται σαν να γνωρίζει τους χαρακτήρες και τα ονόματα τους, λες και τους έχει ξαναδεί (εξαιρουμένης της Clear/Ali Larter που έπαιξε σε δύο ταινίες) και μοιάζει να γνωρίζει καλά το σχέδιο του θανάτου και πως μπορεί αυτό να σταματήσει.
Έχει εμφανιστεί μέχρι στιγμης σε τρεις ταινίες (1, 2, 5) και αν συνυπολογίσουμε τη φωνή του Βελζεβούλη που έκανε ο Tony Todd στο τρενάκι στην αρχή του 3ου φιλμ ...τότε κάτι δεν πάει καλά.
Μωρέ, μήπως μας φυλάνε γερό spoil για ενδεχόμενο/-να sequel;
Λέτε να είναι ο ίδιος ο διαβολάκος/θάνατος ή απλά ένας άνθρωπος που έχει γλυτώσει τόσες φορές και έχει πάθει πλέον ανοσία;
Μην αντιδράτε πάντως στις απόψεις του για "Death doesn't like to be cheated" γιατί μπορεί να πέσει ...θάψιμο.
Θα ξεκινήσουμε το θέμα μας λίγο μακάβρια αλλά δεν φταίμε εμείς γι'αυτό.
Βλέπετε πριν 11 χρόνια οι σεναριογράφοι Glen Morgan, Jeffrey Reddick και ο σκηνοθέτης James Wong αποφάσιζαν να ξανασυνεργαστούν μετά τα X-Files και, παίρνοντας ένα αναβληθέν σενάριο τους, να αναπτύξουν στο έπακρο μια ολοκαίνουρια ιδέα που θα μας έκανε να προσέχουμε για πάντα που πατάμε και που βρισκόμαστε.
Τι σκαρφίστηκαν λοιπόν οι άτιμοι, σε μια εποχή που είχαμε πήξει στα ανώδυνα και με ψεύτικα "ΜΠΟΥ" teen slashers;
Ότι θάνατος δεν ισούται σουγιάς, χασαπομάχαιρο, δρεπάνι ή γάντζος αλλά η αύρα του η ίδια, η δύναμη που θα σε πάρει μαζί του στον άλλον κόσμο ή και η γκαντεμιά σου πολλές φορές.
Κατάφεραν έτσι να του δώσουν βούληση, ευρηματικότητα και υπόσταση, ξεπερνώντας ως ένα βαθμό τα όρια του μεταφυσικού.
Ο θάνατος λοιπόν είναι απλά η ίδια η μοίρα, το πεπρωμένο και το αναπόφευκτό που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει και να αποφύγει.
Εκτός αν υπάρχει ένα σημείο κλειδί όπως αυτό των πρωταγωνιστών σε όλες τις ταινίες, όπου βιώνουν ένα έντονο προαίσθημα σχετικά με δυστύχημα του άμεσου μέλλοντος, που αφορά εκείνους και τις παρέες τους.
Όσο το προαίσθημα αποδεικνύεται αληθινό, τόσο το πείσμα του θανάτου γίνεται εντονότερο και όσο ο πρωταγωνιστής προσπαθεί να μαντέψει το επόμενο πιόνι σε αυτό το παιχνίδι της μοίρας, τόσο θα προσπαθεί και ο θάνατος να τους ξεπαστρέψει όλους.
Αν δεν θέλετε λοιπόν και σεις να καταλήξετε στην σκακιέρα της Κόλασης πριν προλάβετε να ζήσετε τη ζωή σας (...), ορίστε ένας οδηγός στηριζόμενος στις ταινίες για το τι πρέπει να προσέξετε.
Διαβάστε χωρίς ανάσα, γιατί ακόμα και το ν'ανασάνετε ...μπορεί να προκαλέσει ατύχημα!
ΜΕΡΟΣ 1ο - Τα Κοινά στοιχεία
1) Ο ΑΝΕΜΟΣ
Πριν από κάθε επικείμενο θάνατο υπάρχει πάντα ένας αξιοπρόσεκτος άνεμος που θα φυσήξει ελαφρά αλλά θα ...βαρύνει την ατμόσφαιρα, κλείνοντας πόρτες ή σβήνοντας κεριά καθώς απλά σε προειδοποιεί για τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που θ'ακουλουθήσουν.
Το αποτέλεσμα;
Θάνατος ή παραλίγον θάνατος.
Όπως και να χει μην ανησυχείς αν π.χ. είχες φτιάξει το μαλλί με πιστολάκι και δεν κοίταξες τον καιρό πριν βγεις έξω.
Γιατί αυτός ο άνεμος,δεν έχει κάποια προφανή πηγή.
Είναι απλά ο Χάρος που έχει πάρει πολύ ...αέρα.
Ότι κατάσταση λοιπόν και να λέει το δελτίο καιρού, αέρας θα υπάρχει έτσι κι αλλιώς γιατί κάποιος ...ήρθε η ώρα να φύγει.
2) Ο ΑΡΙΘΜΟΣ 180
Αν είσαι εμμονοληπτικός αριθμολάγνος, ξέρετε από αυτούς που βγαίνουν καμιά φορά σε άκυρες εκπομπές και κανάλια, θα αρρωστήσεις εδώ πέρα.
Και αυτό γιατί σε όλες τις ταινίες της σειράς εμφανίζεται με κάποιο τρόπο αυτός ο αριθμός!
Ένας αριθμός δυσοίωνος που συνήθως παίρνει μορφές πινακίδων κυκλοφορίας, εισιτηρίων και σημάνσεων και μας σημάδεψε απ'την 1η ταινία και την θανατηφόρα πτήση εκείνης.
Αποτελούσε αρχικά τον τίτλο του 1ου φιλμ (Flight 180) μέχρι που η New Line το άλλαξε για να μην συσχετίζεται με τα πρόσφατα τότε Air Force One, Con Air.
Το συνταρακτικό δεν είναι μόνο ότι έχει εμφανιστεί σε κάθε ταινία της σειράς αλλά πάντα στις πιο καταστροφικές της σεκάνς και ειδικά στις αρχικές.
Στο 1ο Final Destination είναι το όνομα της ίδιας της πτήσης και του ατυχήματος.
Και στο τέλος εκεί που πίνουν καφέ οι Alex, Carter, Clear ο πίνακας από πάνω λέει "Le Cafe Miro 81", ο οποίος μόλις πέφτει αντιστρέφεται το πρόσημο και το γράμμα "ο" μαζί με τον 81 γίνανε 18ο, δηλαδή....καταλαβαίνετε!
Στο Final Destination 2 υπήρχε μια ηλεκτρονική πινακίδα που προειδοποιούσε τους οδηγούς για τα επόμενα 180 μίλια.
Στο Final Destination 3 το κλειδί για το μηχάνημα εκφόρτωσης, στο μαγαζί που δουλεύει η κοκκινομάλλα Erin (που φυσικά και πεθαίνει) έχει πάνω του τον αριθμό 081 και στο ατύχημα του μετρό στο τέλος, το τρένο φέρει τον αριθμό ...081.
Και στις δύο περιπτώσεις δηλαδή το 180 αντιστρόφως, γιατί εδώ ο θάνατος προφανως είχε ...στραβώσει πολύ.
Στα επόμενα δύο sequel βλέπουμε ότι οι θεατές στον αγώνα με τ'αμάξια κάθονται στον τομέα 180 και ένα λεωφορείο που περνάει στο τέλος του 4ου The Final Destination λέει στην κορυφή του "180", ενώ στο τελευταίο Final Destination 5 οι επιβάτες του λεωφορείου ενώ βρίσκονται στη γέφυρα βλέπουν βίντεο της εταιρείας που θα δουλέψουν, με όνομα "180 Corporate Consulting"!
3) Ο ΝΕΚΡΟΘΑΦΤΗΣ
Δεν θες να τον δεις μπροστά σου όταν οδηγείς, γιατί ...ξέρεις τι διαδρομή έχει να κάνει.
Μια διαδρομή που σίγουρα θες να αποφύγεις.
Στο franchise αποτελεί αναμφίβολα την μορφή και το κλισέ που διαθέτει άλλωστε κάθε ταινία αυτού του είδους, όπου ξαφνικά εμφανίζεται ένας άγνωστος απ'το πουθενά για να τα εξηγήσει όλα.
Διφορούμενος και ύποπτος ο χαρακτήρας του, μιας και κάθε φορά φέρεται σαν να γνωρίζει τους χαρακτήρες και τα ονόματα τους, λες και τους έχει ξαναδεί (εξαιρουμένης της Clear/Ali Larter που έπαιξε σε δύο ταινίες) και μοιάζει να γνωρίζει καλά το σχέδιο του θανάτου και πως μπορεί αυτό να σταματήσει.
Έχει εμφανιστεί μέχρι στιγμης σε τρεις ταινίες (1, 2, 5) και αν συνυπολογίσουμε τη φωνή του Βελζεβούλη που έκανε ο Tony Todd στο τρενάκι στην αρχή του 3ου φιλμ ...τότε κάτι δεν πάει καλά.
Μωρέ, μήπως μας φυλάνε γερό spoil για ενδεχόμενο/-να sequel;
Λέτε να είναι ο ίδιος ο διαβολάκος/θάνατος ή απλά ένας άνθρωπος που έχει γλυτώσει τόσες φορές και έχει πάθει πλέον ανοσία;
Μην αντιδράτε πάντως στις απόψεις του για "Death doesn't like to be cheated" γιατί μπορεί να πέσει ...θάψιμο.