Γράφει η Τέτα Αποστολάκη.
Η Glenn Close έχει αποδείξει ότι είναι ηθοποιός που μπορεί να σηκώσει μια ταινία στους ώμους της.
Στο Albert Nobbs έχει το ρόλο μιας γυναίκας που παριστάνει τον άνδρα προκειμένου να επιβιώσει στην ανδροκρατούμενη Ιρλανδία του 19ου αιώνα.
Η Close έχει αναμετρηθεί ξανά με αυτό το ρόλο, όταν πριν 30 χρόνια είχε ανέβει το ίδιο έργο στο θέατρο.
Η αλήθεια είναι πάντως, ότι η διάσημη ηθοποιός είχε σχεδόν είκοσι χρόνια να πάρει βασικό ρόλο σε κινηματογραφική ταινία που να αξίζει ιδιαίτερης προσοχής, μέχρι που βρέθηκε και πάλι στο δρόμο της ο ρόλος του Albert Nobbs...
Η Close, όχι μόνο υποδύεται τον κεντρικό ρόλο, αλλά πρότεινε η ίδια το σκηνοθέτη, Rodrigo Garcia, βοήθησε στην ολοκλήρωση του σεναρίου και συμμετείχε στην παραγωγή της ταινίας.
Βρισκόμαστε λοιπόν στο Δουβλίνο του 19ου αιώνα.
Ο/Η Albert Nobbs είναι μία γυναίκα που αναγκάστηκε από πολύ μικρή να υποδύεται τον άνδρα για να βρει δουλειά.
Τα τελευταία χρόνια δουλεύει σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο, όπου όλοι δείχνουν απόλυτο σεβασμό και διακριτικότητα στο πρόσωπό του.
Κανείς τόσα χρόνια δεν έχει υποψιαστεί κάτι για την κρυφή του ταυτότητα.
Ώσπου δύο ανθρώπινες ιστορίες μπλέκονται στη ζωή του Nobbs.
Η πρώτη είναι η ιστορία μίας γυναίκας (Janet Mc Teer, Cat Run) που γνωρίζει τυχαία και η οποία επίσης παριστάνει τον άνδρα για χρόνια, μόνο που εκείνη έχει παντρευτεί κι έχει φτιάξει τη δική της δουλειά.
Παράλληλα, ο ίδιος έρχεται κοντά με τη νεαρή υπηρέτρια του ξενοδοχείου (Mia Wasikowska, Restless), για την οποία αρχίζει να τρέφει τρυφερά αισθήματα, ενώ εκείνη είναι ερωτευμένη με το νεαρό υπηρέτη του ξενοδοχείου.
Ο Nobbs φτάνει, μεσήλικας πια, να νιώθει παγιδευμένος σε μία φυλακή που έχει ο ίδιος δημιουργήσει.
Οι ζωές όλων των ηρώων περιπλέκονται και κανείς τους δε θα είναι πια ίδιος.
Η Close δίνει μία καλή ερμηνεία, χτίζει ένα χαρακτήρα που κερδίζει αμέσως τη συμπάθειά και συγκινεί.
Ο ρόλος αυτός είναι πρόκληση για τη διάσημη ηθοποιό γιατί υποδύεται τον άνδρα, αλλά και κυρίως γιατί είναι ένας χαρακτήρας εσωστρεφής, μετρημένος, μα πολύ αποφασιστικός.
Στις πιο σωπηλές κι εσωτερικές στιγμές της, η Close είναι υπέροχη, λείπουν ωστόσο οι ιδιαίτεροι χρωματισμοί και τα ξεσπάσματα του χαρακτήρα.
Κι όμως η γυναίκα που παίρνει μια τέτοια απόφαση, έστω κι επειδή την αναγκάζει η συντηρητική κοινωνία, κρύβει μεγάλη δύναμη.
Το πρόσωπο της Close, από τη φύση του έχει τρομερό ενδιαφέρον, με μια κρυμμένη λάμψη στα μάτια της, το οποίο τονίζεται πολύ συχνά στην ταινία.
Η μεταμόρφωσή της ωστόσο, δεν πείθει πάντα.
Αυτό όμως οφείλεται μάλλον στο ειδικό μακιγιάζ, κι όχι σε δική της αδυναμία.
Όλο το καστ της ταινίας είναι καλό, αλλά ξεχωρίζει η Mc Teer με την αμεσότητα και τη δυναμικότητά της - δεν είναι τυχαίο ότι η τελευταία, όπως και η Close, είναι υποψήφια για Όσκαρ, αν και καμία από τις δύο δεν έχει μεγάλη πιθανότητα να κερδίσει το βραβείο.
Ο Rodrigo Garcia - γιος του Κολομβιανού συγγραφέα Gabriel Garcia Marquez – έχει ξανασυνεργαστεί με την Close στο Nine Lives (2005), ενώ η προηγούμενη ταινία του ήταν το Mother and Child (2009).
Οι ταινίες του είναι φορτισμένες συναισθηματικά, με επίκεντρο τη γυναικεία ψυχολογία και φύση.
Στο Albert Nobbs, οι γυναικείοι χαρακτήρες είναι εκείνοι που έχουν ενδιαφέρον και κερδίζουν την κατανόησή μας.
Οι άνδρες εδώ είναι σκληροί και αδιάφοροι – με εξαίρεση το γιατρό του ξενοδοχείου, που παρουσιάζει έναν πιο πολύπλοκο και συμπαθή χαρακτήρα.
Αυτό βέβαια οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στον εξαιρετικό ηθοποιό Brendan Gleeson (The Guard).
Ωστόσο, ο Garcia δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στην πρόκληση να στήσει μία δυνατή ταινία εποχής.
Eίναι δύσκολο μια τετοία ταινία να κρατήσει το ενδιαφέρον και να παρουσιάσει διαχρονικές καταστάσεις, αποδίδοντας ταυτόχρονα την ατμόσφαιρα της εποχής, όπως κατάφεραν παλιότερα το Gosford Park και το Remains of the Day.
Ο σκηνοθέτης επενδύει πολύ στη συναισθηματική πλευρά της ταινίας, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την ανάπτυξη των πολύ σημαντικών ζητημάτων του έργου, όπως η αναζήτηση της ταυτότητας και οι κοινωνικές διακρίσεις.
Το Albert Nobbs είναι μία ταινία αξιοπρεπής και καλών προθέσεων, βαρετή και μέτριων αποδόσεων ωστόσο.
Δε θα μείνει στη μνήμη του θεατή, ούτε στην ιστορία του κινηματογράφου.
Δεν περίμενα να το πω αυτό, αλλά δε θα μείνει ούτε η ερμηνεία της Close.
Από 2 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους από τη Seven Films.
Από 2 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους από τη Seven Films.
Albert Nobbs trailer από FilmBoy-gr