Με αφορμή την κυκλοφορία του The Heat (αν και αρχικά είχε ανακοινωθεί για τις 12 Σεπτεμβρίου από την Odeon, μάλλον πάει στα γεμάτα ράφια της ...αγοράζω-ό,τι-κινείται-και-δεν-το-βγάζω εταιρείας) και την συνεργασία της clean and cut, πράκτορας του FBI που έχει τον ανθρωποδιώκτη, Sandra Bullock και της πιο χύμα στο κύμα ντεντέκτιβ, Melissa McCarthy, θα θυμηθούμε γυναίκες που ενώ έχουν εκ διαμέτρου αντίθετους χαρακτήρες, συνεργάστηκαν αρμονικά.
Γυναίκες δηλαδή που φαινομενικά δεν έχουν τίποτα κοινό, αλλά ενώνουν τις δυνάμεις τους για την επίτευξη ενός ενιαίου στόχου.
Άλλωστε δύο μυαλά είναι καλύτερα από ένα.
Όταν είναι και περισσότερα μαζί και δη γυναικεία, τότε οι προοπτικές επιτυχίας πολλαπλασιάζονται αυτόματα.
Μπορεί να μην υπάρχουν σημεία που συγκλίνουν ως προσωπικότητες, αλλά η από κοινού προσπάθειά τους, επιφέρει άμεσα αποτελέσματα.
Ας θυμηθούμε λοιπόν, 10 από τις πιο χαρακτηριστικές γυναικείες συμμαχίες που έχουμε παρακολουθήσει στον κινηματογράφο τα τελευταία χρόνια.
Diabolique (1996)
Παρά τις αρνητικές κριτικές που συγκέντρωσε, πιθανότατα να είμαι ο μόνος που θα ταχθεί υπέρ αυτής της ταινίας, ίσως επειδή δεν έχω παρακολουθήσει την κατά κοινή ομολογία, αριστουργηματική γαλλική ταινία του 1955, Les Diaboliques, της οποίας αποτελεί remake.
Σίγουρα το καλύτερο στοιχείο της ταινίας είναι ο μαγνητισμός που αποπνέει η περίεργη μίξη των δύο πρωταγωνιστριών.
Η αμαρτωλή και αγία.
Η σαγηνευτική Sharon Stone υποδύεται μια απελευθερωμένη, σαρκαστική γυναίκα, ενώ η Isabelle Adjani την θεοσεβούμενη, αφελή και καλόβουλη σύζυγο.
Η πρώτη είναι η ερωμένη και η δεύτερη η επίσημη σύζυγος του διευθυντή του σχολείου, στο οποίο και οι δύο είναι καθηγήτριες.
Η ανυπόφορη και αρκετές φορές απάνθρωπη συμπεριφορά του, θα τις ωθήσει στο να τον σκοτώσουν.
Μία πολύ καλά προσχεδιασμένη και μελετημένη δολοφονία θα λάβει χώρα και θα αποφέρει το τέλος του δυνάστη.
Η Kathy Bates θα προσπαθήσει να εξιχνιάσει την μυστηριώδη εξαφάνιση χωρίς επιτυχία και οι δύο κυρίες μετά από διάφορα παιχνίδια που θα τους παίξει ο υποτιθέμενος νεκρός, θα καταλήξουν στο να τον σκοτώσουν για δεύτερη φορά, που πλέον θα είναι και οριστική.
Bound (1996)
Ένα σύγχρονο και πολύ επιτυχημένο film noir που περιέχει βία, αλλά και χιούμορ.
Η αισθαντική παρουσία της Violet αποτυπώνεται άψογα με την εικόνα της Jennifer Tilly, ενώ η Gina Gershon αποκτά ένα ανδρογενές look για της ανάγκες του ρόλου.
Υποδύεται την πρώην κατάδικο Corky, που έπειτα από 5 χρόνια φυλάκισης, αναλαμβάνει μερεμέτια στην πολυκατοικία όπου διαμένει η όμορφη και φαινομενικά χαζή Violet, μαζί με τον μαφιόζο φίλο της.
Όταν η Violet θα ξελογιάσει την Corky και δεν θα χρειαστεί και μεγάλη προσπάθεια, τότε θα βάλλουν σε εφαρμογή το σχέδιό τους.
Να κλέψουν $2 εκατομμύρια από την μαφία και να το φορτώσουν στον φίλο της Violet.
Το ξέπλυμα μαύρου χρήματος και η συναναστροφή με την μαφία, δεν ήταν ποτέ εύκολη υπόθεση.
Άρτια προσχεδιασμένες οι κινήσεις τους μεν, αλλά θα αστοχήσουν εν μέρει.
Μερικούς πυροβολισμούς και πτώματα αργότερα, οι δύο γυναίκες θα ακολουθούσουν κοινή πορεία.
Αυτή η λεσβιακή σχέση γίνεται απόλυτα πιστευτή και ο ερωτισμός της Jennifer Tilly ξεχειλίζει.
Πραγματικά λάμπει ως femme fatale που κινεί τα νήματα.
Η ταινία αποτέλεσε το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Wachowski Brothers που μας χάρισαν το The Matrix, πριν τον αναγκαστικό πλέον διαχωρισμό του ονόματος τους, σε Andy και Lana Wachowski.
Thelma & Louise (1991)
Η Geena Davis υποδύεται την συγκαταβατική, τυπική νοικοκυρά Thelma που βιώνει έναν γάμο στον οποίο δεν είναι χαρούμενη και η Susan Sarandon είναι μια δυναμική ανεξάρτητη γυναίκα, που διαθέτει ιδιαίτερο σθένος, αν και έχει τραυματικές εμπειρίες και προσωρινά εργάζεται ως σερβιτόρα.
Οι δύο γυναίκες θα θελήσουν να ξαναρχίσουν μια καινούργια ζωή, μη ικανοποιημένες από τις ήδη υπάρχουσες.
Τότε θα ξεκινήσει ένα γυναικείο road movie, που ενώ ξεκινάει σαν μια διήμερή εκδρομή, συνεχίζει σε ένα ανθρωποκυνηγητό, ύστερα από δυνατές στιγμές, μια ληστεία και μια δολοφονία και καταλήγει σε ένα σάλτο μορτάλε των δύο πρωταγωνιστριών.
Εξαιρετικές οι ερμηνείες του γυναικείου πρωταγωνιστικού διδύμου, οι οποίες πήγαν αγκαζέ μέχρι και στην πεντάδα των Oscar καλύτερης ηθοποιού, α’ γυναικείου ρόλου.
6 οι υποψηφιότητες συνολικά, με μία νίκη, αυτή του καλύτερου σεναρίου.
Και το περίεργο είναι ότι καμία από τις δύο δεν ήταν η πρώτη επιλογή του σκηνοθέτη.
Οι ρόλοι προτάθηκαν αρχικά στις Michelle Pfeiffer και Meryl Streep αντίστοιχα, οι οποίες λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων αρνήθηκαν.
Ο Ridley Scott τα καταφέρνει θαυμάσια σε έναν διαφορετικό είδος ταινίας, από αυτές στις οποίες είχε μεγαλουργήσει μέχρι πρότινος.
Η ταινία βέβαια θυμίζω ότι ήταν στο νούμερο 2 στις 10 Καλύτερες ταινίες γυναικείας φιλίας.
Chicago (2002)
Προχωράμε σε ένα δολοφονικό ντουέτο.
Ο δρόμος για την δόξα και την επιτυχία δεν είναι πάντα εύκολος.
Η ταλαντούχα και υπέρμετρα φιλόδοξη Roxie θα σκοτώσει τον εραστή της, όταν συνειδητοποιεί ότι εκείνος την κοροϊδεύει, μην μπορώντας να της δημιουργήσει μια καριέρα στον χώρο του θεάματος όπως αρχικά της είχε υποσχεθεί.
Ως εκ τούτου θα βρεθεί στην φυλακή, όπου θα γνωρίσει την ήδη πετυχημένη αρτίστα Velma, η οποία κατηγορείται για την διπλή δολοφονία του φίλου και της αδελφής της, μόλις τους έπιασε να ερωτοτροπούν.
Η γλυκιά Roxie και η πληθωρική Velma θα κονταροχτυπηθούν για το ποιά θα στρέψει τα φώτα της δημοσιότητας πάνω της.
Όταν και οι δύο όμως βρεθούν στα αζήτητα, μετά την αποφυλάκισή τους, τότε θα ενώσουν τις δυνάμεις τους.
Οι δύο όμορφες φόνισσες του Σικάγο θα γνωρίσουν επιτέλους τεράστια επιτυχία και τα όνειρά τους εν τέλει πραγματοποιούνται.
Καταχειροκροτούμενες στο τραγουδιστικό ντουέτο του φινάλε από τον δικηγόρο τους, Richard Gere και την δεσμοφύλακα Queen Latifah, μεταξύ άλλων.
Οι Renee Zellweger και Catherine Zeta-Jones παίρνουν φωτιά, πραγματοποιώντας αντίστοιχα τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας τους.
Αμέτρητες διακρίσεις, για την μεταφορά αυτού του θεατρικού μιούζικαλ στον κινηματογράφο, ανάμεσά τους, 13 υποψηφιότητες και 6 Oscar, συμπεριλαμβανομένου αυτού της καλύτερης ταινίας.
Miss Congeniality 2 (2005)
Η Miss Bullock δεν έχει κανένα πρόβλημα στο να συνεργαστεί με τον οποιοδήποτε.
Είτε άντρα, είτε και γυναίκα, μιας που δεν διαθέτει ίχνος γυναικείου ανταγωνισμού.
Ο πιο διαφορετικός γυναικείος χαρακτήρας με τον οποίο συνεργάστηκε σε ταινία, είναι ο χαρακτήρας της Regina King στο sequel του Miss Congeniality (2000).
Η ατημέλητη και τσαμπουκάς, Grace Hart της πρώτης ταινίας, δίνει την θέση της στην πάντα προσεγμένη, διαρκώς χαμογελαστή και politically correct, νέα εικόνα της ως το «δημόσιο πρόσωπο» του FBI.
Όταν θα απαγάγουν την Miss United States και τον παρουσιαστή των προηγούμενων καλλιστείων, τότε θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να τους εντοπίσει και να τους σώσει.
Στο πλευρό της χωρίς να το θέλει θα έχει την απότομη, αγενή και επιθετική Sam, που λίγο πολύ, αποτελεί μια εικόνα του παλιού, καλού της εαυτού.
Έπειτα από αρκετές συγκρούσεις, θα αναπτύξουν μια δυνατή φιλία και μαζί θα φέρουν εις πέρας την αποστολή τους.
Η ταινία εστιάζει στην αντιπαράθεση και εν συνεχεία στην φιλία των δύο γυναικών, μιας που η παραγωγός Sandra Bullock ήθελε να κάνει επιτέλους μια κωμωδία που δεν θα υπάρχει το ρομαντικό στοιχείο και παράλληλα κανένα ειδύλλιο άνδρα-γυναίκας.
Banger Sisters (2002)
Δύο αχώριστες φίλες και φανατικές groupies αποτελούσαν η Goldie Hawn και η Susan Sarandon, που επέλεξαν όμως διαφορετικές διαδρομές.
Η ασυμβίβαστη, επιπόλαια και αιώνια έφηβη Suzette (Goldie Hawn), έχοντας καβαντζάρει τα 50, απολύεται από το bar στο οποίο δουλεύει.
Θέλοντας να κάνει ένα διάλειμμα και να πάρει μια απόσταση από τα πράγματα, αποφασίζει να επισκεφτεί την κολλητή της φίλη, ύστερα από σχεδόν 20 χρόνια.
Το θέαμα που θα αντικρίσει δεν είναι αυτό που περίμενε.
Ενώ εκείνη έχει διατηρήσει την wild πλευρά της, η Vinnie (Susan Sarandon) έχει υιοθετήσει μια πιο συντηρητική συμπεριφορά.
Για την ακρίβεια έχει μεταλλαχτεί στην τέλεια μητέρα και σύζυγο που είναι αρκετά πουριτανή και αφόρητα αγχωτική.
Παρά τις αρχικές διαφωνίες και τις έντονες διαμάχες, η Suzette θα της θυμίσει τον παλιό της εαυτό και η ίδια θα καταλάβει το πόσο έχασε την προσωπικότητά της, θέλοντας να δημιουργήσει το ιδανικό περιβάλλον για την οικογένειά της.
Σε εκείνο το σημείο η Sarandon έχει μια απίστευτη σκηνή συνειδητοποίησης στο νοσοκομείο, σχεδόν ανατριχιαστική.
Πραγματικά είναι τόσο εκφραστική, που μπορώ μόνο να υποκλιθώ στο ταλέντο αυτής της σπουδαίας ηθοποιού.
Η Goldie Hawn μπορεί να μην έχει τόσο σοβαρές στιγμές στην ταινία, αλλά σαν ελεύθερο πνεύμα και ελαφρών ηθών γυναίκα, είναι ξεκαρδιστική και πραγματικά αγέραστη.
Το Banger Sisters είναι η τελευταία ταινία στην οποία είδαμε την αγαπημένη Goldie, η οποία ομολογουμένως μας έχει λείψει πολύ.
The First Wives Club (1996)
Η αυτοκτονία της παλιάς τους συμφοιτήτριας, θα οδηγήσει τρεις άσπονδες φίλες να συναντηθούν ξανά.
Αρχικά λέγοντας ψέματα για το πόσο «υπέροχη» είναι η ζωή τους, δεν θέλουν να παραδεχτούν την κατάληξη στην οποία έχουν φτάσει.
Ύστερα από χρόνια στήριξης, αγάπης και αφοσίωσης στους συζύγους τους, είναι όλες τους διαζευγμένες.
Η ομάδα απαρτίζεται από την οργανωτική, διαλλακτική και μετριοπαθή Annie (Diane Keaton), την φωνακλού και μικροαστή νοικοκυρά, Brenda (Bette Midler) και την ξεπεσμένη ηθοποιό, κάτοχο Oscar (πρέπει να είναι το πραγματικό της αυτό που εμφανίζεται στην ταινία), Elise (Goldie Hawn).
Η ευαίσθητη και καλοκάγαθη Annie το'χει ρίξει στην ψυχοθεραπεία για να ξεπεράσει τον χωρισμό, η Brenda προσπαθεί να αντιμετωπίσει στην κατάθλιψη την οποία περνάει και η Elise προσπαθεί να ανακάμψει, αλλά μην μπορώντας να συμβιβαστεί με την ηλικία της, η καριέρα της έχει σταδιακά φθίνουσα πορεία και εκείνη έχει γίνει πλέον αλκοολική.
Οι πρώην σύζυγοί τους, έχουν δεσμό με πολύ νεότερες γυναίκες και οι τρεις φίλες ενώνουν τις δυνάμεις τους για να καταστρέψουν τις καριέρες των συζύγων που εκείνες τους βοήθησαν να χτίσουν.
Όταν ύστερα από αστείες καταστάσεις, η εκδίκηση έρχεται, αντιλαμβάνονται ότι αυτό δεν είναι αρκετό.
Έτσι, βοηθά η μία την άλλη στο να εξελιχθεί προσωπικά και όλες μαζί ιδρύουν ένα σύλλογο που σκοπό έχει να βοηθήσει διαζευγμένες γυναίκες να σταθούν και πάλι στα πόδια τους.
Απολαυστικότατες οι τρεις ηθοποιοί που πάντα διαπρέπουν στην κωμωδία.
Από τις καλύτερες woman power στιγμές των 90s, με μια φημολογία για επερχόμενο sequel να αιωρείται ακόμα.
Mad Money (2008)
Συνεργάτιδες στο έγκλημα είναι οι επόμενες τρεις γυναίκες.
Αρχηγός τους, είναι η πρώην πλούσια και απόλυτα συγκεντρωτική, Bridget (Diane Keaton), την οποία έπνιξαν τα χρέη και η ανάγκη την οδήγησε στο να δουλέψει σαν καθαρίστρια σε μια τράπεζα, ύστερα από προτροπή της πρώην οικιακής βοηθού της.
Τότε είναι που θα συλλάβει την ιδέα για την τέλεια ληστεία, θα χρειαστεί όμως την βοήθεια των Queen Latifah και Katie Holmes.
Η ευερέθιστη και οξύθυμη Nina (Queen Latifah) είναι αρχικά δύσπιστη, ενώ η ελαφρόμυαλη Jackie (Katie Holmes), μπαίνει με τα ταμπούνια στο κόλπο.
Στην αρχή σηκώνουν λίγα λίγα χρήματα χωρίς να γίνουν αντιληπτές.
Στη συνέχεια υπερβαίνουν το μέτρο και ύστερα από κωμικές καταστάσεις, πιάνονται επ’αυτόφωρω να μην μπορούν να δικαιολογήσουν τα καινούρια υπάρχοντά τους.
Εν τέλει χρηματικό κέρδος δεν έχουν, αλλά το σημαντικό για εκείνες, είναι η φιλία που αναπτύσσεται μεταξύ τους.
Αν και διαφορετικές προσωπικότητες, η μία γίνεται απαραίτητη για την άλλη.
Charlie’s Angels (2000)
Ο Charlie ένωσε αυτές τις ταλαντούχες και αρκετά διαφορετικές κοπέλες και σχημάτισε τους αγγέλους του.
Πρώτος άγγελος, η χαρισματική Natalie (Cameron Diaz) με την πάντα αισιόδοξη στάση και την goofy συμπεριφορά.
Το αλάνι με την δυναμική συμπεριφορά Dylan (Drew Barrymore) είναι ο δεύτερος άγγελος και η ομάδα ολοκληρώνεται με την τρίτη της παρέας, Alex (Lucy Liu) που έχει την πιο συγκροτημένη και σοβαρή συμπεριφορά.
Όλες είναι μάστερ στις πολεμικές τέχνες, γνωρίζουν άριστα την χρήση διάφορων gadget, και υποδύονται μια πληθώρα γυναικείων μορφών, ανάλογα την αποστολή τους, αλλάζοντας με μεγάλη ευκολία την εμφάνισή τους.
Το πιο σημαντικό κοινό σημείο τους, είναι ότι είναι ατρόμητες και θα φέρουν με κάθε κόστος εις πέρας την αποστολή τους.
Ο Charlie είναι ο πολυεκατομμυριούχος επιχειρηματίας – μυστηριώδης φωνή, που αναθέτει στις νεαρές κοπέλες τις αποστολές τους, οι οποίες είναι πάντα υπέρ του δικαίου.
Οι κοπέλες είναι άρρηκτα δεμένες και βοηθούν η μία την άλλη σε κάθε δυσκολία.
Σε αυτή την ταινία, εξαπατώνται από έναν πελάτη τους, ο οποίος στόχο έχει να εντοπίσει τον Charlie.
Little did he know o καημένος, αφού κανείς δεν τα βάζει με τις super angels και την βγάζει καθαρή.
Δράση, ωραίες σκηνές μάχης και αστείες ατάκες, ήταν κάποια από τα συστατικά που μετέτρεψαν την ταινία σε μεγάλο blockbuster.
Το κύριο στοιχείο ήταν βέβαια ότι και οι τρεις δείχνουν απίστευτα sexy.
H ταινία αποτέλεσε το κινηματογραφικό ριμέικ του τηλεοπτικού Charlie’s Angels της δεκαετίας του 70 που διήρκησε 5 seasons.
Η επιτυχία οδήγησε στο sequel, Charlie’s Angels: Full Throttle του 2003, που μπορεί να μην είχε την ίδια επιτυχία, αλλά διέθετε σίγουρα το ίδιο fun feeling.
Πεθαίνοντας στην Αθήνα (2006)
Μπορεί να απογοήτευσε εν μέρει, αυτό το κινηματογραφικό εγχείρημα του Νίκου Παναγιωτόπουλου, αλλά νομίζω ότι το αποτέλεσμα ήταν τουλάχιστον αξιοπρεπές.
Η υπέροχη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη και η εκπληκτική φωτογραφία, συντελούν σε αυτό.
Ο πρωταγωνιστής Σπύρος Παπαδόπουλος είναι ένας μεσήλικας άνδρας, ευυπόληπτο άτομο, καθηγητής πανεπιστημίου στην Σχολή Καλών τεχνών.
Όντας, παντρεμένος με την γλυκιά και αξιοπρεπή Άννα (Μαρία Ναυπλιώτου), με την οποία έχει δύο παιδιά, διατηρεί παράλληλα εξωσυζυγική σχέση με την μόνιμη ερωμένη του, την εκλεπτυσμένη Καμίλ (Μαρία Σολωμού) και γεμίζει τις λιγοστές ελεύθερες ώρες του με την πεταχτούλα μαθήτριά του, Λία (Βίκυ Παπαδοπούλου).
Όταν μαθαίνει ότι είναι άρρωστος και πρόκειται να πεθάνει, αποκρύπτει το γεγονός της αρρώστιας του, αλλά αποφασίζει να εκμυστηρευτεί και στις τρεις γυναίκες της ζωής του, την παρουσία που έχουν στην ζωή του.
Όλως περιέργως, εκείνες αντί να στραφούν εναντίον του, ενώνουν τις δυνάμεις τους για να καλυτερεύσουν όσο περισσότερο μπορούν τις τελευταίες στιγμές ζωής του.
Γυναίκες που ανήκουν σε διαφορετικά ηλικιακά επίπεδα και έχουν ετερόκλητους χαρακτήρες, σέβονται η μία την άλλη, καθώς τις ενώνει η αγάπη για το ίδιο πρόσωπο.
Έξοχες οι ερμηνείες και των τριών που εδώ βγάζουν τον καλύτερό τους εαυτό.
Νάσος Κυριακίδης.