Μερικές ταινίες μοιάζουν να έρχονται από το πουθενά και δεν ξέρεις τι να περιμένεις από αυτές, όσο γνωστούς ηθοποιούς ή σκηνοθέτη κι αν διαθέτουν.
Διαβάζοντας στα credits το όνομα του Giuseppe Tornatore (Σινεμά ο Παράδεισος, Μαλένα, Ο Θρύλος του 1900) ξέρεις πως θα περιμένεις ένα ελαφρύ κοινωνικό δράμα, κομματάκι συμβατικό (ναι, οι μέρες του Σινεμά ο Παράδεισος είναι πολύ μακριά πλέον) με υπέροχη μουσική και φωτογραφία ...αλλά εν προκειμένω θα βρεθείς προς εκπλήξεως καθώς το The Best Offer έμοιαζε περισσότερο με έναν συνδυασμό ρομαντικού δράματος μοναχικών δύστροπων χαρακτήρων και Χιτσκοκικού, πνιγηρού ανά σημεία σασπένς.
Ο Virgil Oldman (Geoffrey Rush, Pirates of The Caribbean 4) είναι ένας επιτυχημένος και διακεκριμένος εκτιμητής και δημοπράτης έργων τέχνης, αλλά παράξενος και δύστροπος σαν χαρακτήρας.
Παράλληλα, χρησιμοποιεί την τέχνη του στις δημοπρασίες για να στέλνει κομμάτια που τον ενδιαφέρουν σε χαμηλή τιμή, στα χέρια του συνεργάτη του Billy (Donald Sutherland, The Hunger Games).
Φορώντας σε μόνιμη βάση τα μαύρα του γάντια και φοβούμενος να έρθει πραγματικά κοντά σε οποιονδήποτε άνθρωπο, ο Virgil ξέρει να αναγνωρίζει με ακρίβεια την αξία και την ομορφιά των αντικείμενων, αλλά όχι τόσο αυτή των ανθρώπων.
Θαυμάζοντας τις γυναίκες από μακριά δεν είχε ποτέ του μια ρομαντική σχέση, μέχρι την στιγμή που θα αναλάβει να εκτιμήσει την συλλογή έργων τέχνης που ανήκει σε μια νεαρή γυναίκα, την Claire κληρονόμο μιας μεγαλοπρεπούς βίλας.
Η Claire Ibbetson (Sylvia Hoeks) που προσπαθεί να πουλήσει την κινητή περιουσία των γονιών της, είναι μόλις 27 χρονών και πάσχει από μια 'μυστηριώδη ασθένεια' που την κάνει να αποφεύγει τους ανθρώπους.
Στην πορεία και καθώς ψάχνει στα υπόγεια της βίλας, ο Virgil θα ανακαλύψει κάποιους περίεργους παλιούς τροχούς με γρανάζια, τους οποίους φέρνει έναν έναν στον Robert (Jim Sturgess, Cloud Atlas), έναν νεαρό ιδιοκτήτη εργαστηρίου που έχει την ικανότητα να διορθώνει τα πάντα, από έναν υπολογιστή μέχρι μια παλιά γραφομηχανή.
Συναρμολογώντας τα σιγά σιγά, ο Robert θα ανακαλύψει ότι αποτελούν μέρη μιας παλιάς αυτόματης μηχανικής συσκευής με ανεκτίμητη αξία (ρομποτάκι που απαντούσε σε ερωτήσεις και θα σας θυμίσει κάτι από Hugo).
Παράλληλα και ενώ ο Virgil ανακαλύπτει όλο και περισσότερα γρανάζια με την μηχανή να ολοκληρώνεται, άλλο τόσο προσπαθεί να έρθει και πιο κοντά στην Claire ακολουθώντας παράλληλα τις συμβουλές που του δίνει ο γυναικοκατακτητής Robert.
Το μυστήριο πίσω από αυτή τη γυναίκα, αρχίζει να του γίνεται εμμονή ...τον αλλάζει, τον ωριμάζει ...μια περίεργη σχέση που κρύβει αρκετά μυστήρια και θα έχει ανατρεπτικές συνέπειες τόσο γι΄αυτόν όσο και για τους γύρω του...
Αυτό που αξίζει να κρατήσει κανείς περισσότερο από το The Best Offer είναι η διαδρομή του, ακόμα κι αν η κατάληξη μοιάζει λίγο παράταιρη αλλά όχι λιγότερο δραματική σε σχέση με ότι προηγήθηκε.
Το αναφέρω αυτό γιατί μπορεί στο μεγαλύτερο της μέρος να κυλάει ως δράμα αλλά θα σε κάνει να αναρωτιέσαι συνεχώς για ποιο λόγο συμβαίνουν όλα αυτά και αν πράγματι είναι έτσι καθώς εσύ έχεις μυριστεί από πριν πως θα υπάρξει κάποια ανατροπή.
Τα γραφικά, ατμοσφαιρικά γυρίσματα σε Ιταλία, Βιέννη και Πράγα σε βυθίζουν στην γκρίζα συναισθηματική διάθεση της ταινίας, χάρη και στην ιδανική φωτογραφία του Fabio Zamarion, η διακόσμηση των σκηνικών και τα κοστούμια διέπονταν από απαράμιλλη αισθητική τονίζοντας το υπαρξιακό λογοτεχνικό και ρομαντικά μυστήριο άρωμα της ταινίας ενώ η μουσική του Ennio Morricone, σταθερού και χρόνιου συνεργάτη του Tornatore, έπαιζε συνεχώς με τις εναλλαγές δραματικών μοτίβων κλασικής μουσικής ενισχύοντας τον κατακλυσμό από εναλλαγές συναισθημάτων που έπνιγαν τους χαρακτήρες.
Ο Geoffrey Rush ήταν για μια ακόμη φορά εξαιρετικός, απόλυτα ταυτισμένος με το ρόλο του, όντας ένας από τους κορυφαίους ηθοποιούς όλων των εποχών (πραγματικά δεν θυμάμαι να με έχει απογοητεύσει ποτέ), οι μικροί ρόλοι των Jim Sturgess (Robert) και Donald Sutherland (Billy) σωστοί και μετρημένοι ενώ έκπληξη αποτέλεσε η νεαρή, πανέμορφη και ακόμα στα πρώτα της βήματα Ολλανδέζα, Sylvia Hoeks στο ρόλο της Claire.
Σημασία όμως είχε η διαδρομή...
Θα πιάσεις αρκετές φορές τον εαυτό σου να αναρωτιέται, να αγωνιά και να σκέφτεται "δεν παίζει...κάτι συμβαίνει...κάτι άλλο τρέχει εδώ..." ενώ παράλληλα συμπάσχεις με τους πρωταγωνιστές τα συναισθήματα τους, τις αλλαγές τους.
Άλλωστε η ταινία, σου μιλάει περισσότερο για το πόσο δύο χαρακτήρες άφησαν τους εαυτούς τους να αποξενωθούν παντελώς και να ξεχάσουν πως είναι να μοιράζεσαι τη ζωή σου με κάποιο άνθρωπο και να μεταμορφώνει ο ένας τον άλλον, μεταλαμπαδεύοντας του με θεραπευτικό ψυχολογικά τρόπο, στοιχεία από την προσωπικότητα και το "εγώ" του.
Η ταινία σε έχει ήδη συνεπάρει και σφιχταγκαλιάσει στους ρυθμούς της και την ατμόσφαιρα της προτού το καταλάβεις και θα σε κάνει να αναρωτιέσαι συνεχώς τι ακριβώς συμβαίνει, αν πράγματι είναι έτσι, προσπαθώντας και συ μαζί τους να σπάσεις το κεφάλι σου και να λύσεις τα κομμάτια του παζλ.
Τελειώνοντας, θα σου δώσει μια γερή γροθιά στον συναισθηματικό κόσμο του Virgil αλλά ακόμα και τότε, μέσα στην αιώνια μοναχικότητα του, θα συνειδητοποιήσει αυτό που ακουγόταν σε όλη την ταινία ...πως ακόμα και πίσω από κάτι πλαστό κρύβεται κάτι αυθεντικό, όσο κι αν άνθρωποι επιμένουν να πλάθουν ρόλους και πλαστά συναισθήματα στον κοινωνικό τους περίγυρο.
Το The Best Offer δεν είναι η ταινία που θα αναγεννήσει το σινεμά (ποια μπορεί άλλωστε; ), πρόκειται όμως για έναν εξαιρετικό συνδυασμό δράματος, μυστηρίου, μπολιασμένο με διακριτικές δόσεις παλαιομοδίτικου χιτσκοκικού σασπένς (σκηνές με μπανιστήρι πίσω από άγαλμα, αναζήτησης της Claire και άλλων)...
Μία από εκείνες τις σπάνιες περιπτώσεις που βρίσκεσαι απόλυτα φυλακισμένος στην ατμόσφαιρα και τον συναισθηματικό της κόσμο και καταφέρνει για δύο ώρες να ταυτίζει απόλυτα τον θεατή με τους χαρακτήρες, ακολουθώντας ακριβώς την ίδια συναισθηματική διαδρομή.
* Δυστυχώς δεν βλέπω να του δίνεται και ιδιαίτερη σημασία όταν ο τίτλος μεταφράζεται ηλιθιωδώς ως "Τέλειο Χτύπημα" και διαφημίζεται με stands στα multiplex...
Έχοντας ήδη κυκλοφορήσει από τις αρχές της χρονιάς στην Ιταλία όπου και έσπασε ταμεία, η ταινία έχει αρχίσει να βρίσκει διανομή σε αρκετές χώρες.
Παρ'όλα αυτά, η παντελώς άστοχη διαφήμιση μάλλον θα την μετατρέψει σε μια ακόμα ταινία που θα πέρασει απαρατήρητη στα μέρη μας, με τους περισσότερους να λαμβάνουν την εντύπωση πως θα πρόκειται για κάποιο mainstream χολιγουντιανό θρίλερ.
Προτιμήστε ένα ζεστό φιλικό σινεμά της γειτονιάς σας και πιστέψτε με...δεν θα χάσετε...
Στις αίθουσες από 5 Σεπτεμβρίου.
Kostas Tsokos.
Το Τέλειο Χτύπημα (The Best Offer) trailer... από FilmBoy-gr