Η βασίλισσα των ρομαντικών κομεντί, που όπως και η Julia Roberts, έχει διαπρέψει στο συγκεκριμένο είδος.
Ανατρέχοντας στην καριέρα της ηθοποιού, διαπιστώνω ότι η πορεία της δεν είναι τόσο εντυπωσιακή όσο θα έπρεπε ή όσο της αξίζει.
Μπορεί στην συνείδηση του κόσμου, να έμεινε λόγω αισθηματικών ταινιών, αλλά διαθέτει επίσης έντονο κωμικό ταλέντο και κατά τη γνώμη μου στους λιγοστούς δραματικούς ρόλους που την έχουμε δει, τα έχει πάει περίφημα.
Ξεκίνησε με αδιάφορα film ανεξάρτητης παραγωγής όπως τα Hangmen (1987) και Love Potion No.9 (1992).
Στην συνέχεια περνάει μια φάση εργασιομανίας, όπως κάθε νέος ηθοποιός που θέλει να αποδείξει την αξία του.
Συγκεκριμένα το 1993, πρωταγωνιστεί σε 6 ταινίες, εκ των οποίων σημαντικότερη είναι η sci-fi περιπέτεια Demolition Man, όπου υποδύεται την γλυκιά αστυνομικό-love interest του ...ξεπαγωμένου Sylvester Stallone.
Η ερμηνεία της εκεί ήταν λίγο στιμμένη, και η ίδια μετέπειτα δήλωσε ότι από αυτήν την ταινία έμαθε πολλά πράγματα για το τι δεν πρέπει να κάνει.
Το καλό είναι ότι αυτός ο βοηθητικός ρόλος την οδήγησε στο να κερδίσει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της αθυρόστομης οδηγού λεωφορείου στο Speed που προβλήθηκε την επόμενη χρονιά.
Η βρισιές μάλιστα που εξαπέλυε δεν ήταν στο σενάριο, απλώς της έβγαιναν αυθόρμητα, χωρίς να το θέλει, καθώς στο τιμόνι του λεωφορείου δεν καθόταν κάποια κασκαντέρ, αλλά η ίδια.
Αυτό ήταν το πρώτο μεγάλο blockbuster της καριέρας της και η ταινία έκανε την Bullock αυτόματα παγκοσμίως γνωστή και μετέτρεψε τον συμπρωταγωνιστή της, Keanu Reeves σε action movie hero.
Η επιτυχία του Speed οδήγησε αναπόφευκτα σε sequel, το οποίο έλαβε χώρα τρία χρόνια αργότερα και σε καμία περίπτωση δεν είχε την ίδια επιτυχία.
Hope Floats |
Η Sandra ή αλλιώς Sandy όπως την φωνάζουν οι φίλοι της, έκανε το λάθος να συμφωνήσει για την ταινία, πριν διαβάσει το σενάριο.
Το μεγάλο κρουαζιερόπλοιο, ευτυχώς δεν ναυάγησε την καριέρα της και εκείνη κατάφερε να ανακάμψει.
Με την αμοιβή άλλωστε που είχε εισπράξει για την ταινία, χρηματοδότησε ένα project που πίστευε πάρα πολύ, μια γλυκόπικρη ιστορία με τίτλο Hope Floats.
Στην καρέκλα του σκηνοθέτη ήταν ο Forest Whitaker(!), που έδωσε στην Bullock έναν από τους καλύτερους ρόλους της στην δεκαετία του ‘90.
Νωρίτερα, το 1995, το While You Where Sleeping την χρίζει ως την νέα αγαπημένη των αισθηματικών κομεντί και της χαρίζει μια υποψηφιότητα καλύτερης γυναικείας ερμηνείας στις Χρυσές Σφαίρες.
Έπειτα ακολούθησε η αγωνιώδης περιπέτεια The Net, το δικαστικό δράμα A Time to Kill και τα σχετικά επιτυχημένα Two If by Sea, Practical Magic, Forces of Nature μεταξύ άλλων.
Όπως είχε δηλώσει η ίδια σε συνέντευξη της, αν μπορούσε να γυρίσει πίσω στο παρελθόν, θα ήταν λίγο πιο επιλεκτική στις επιλογές και αστειευόμενη απέδωσε την ευθύνη ορισμένων άτυχων επιλογών της στην καταγωγή της, καθώς υποστήριξε ότι κάθε Νέο Υορκέζος λέει ναι σε ό,τι και αν του προτείνουν.
Είχε πολύ όρεξη και ήθελε να κάνει τα πάντα.
Αργότερα κατάλαβε ότι δεν έχει σημασία η ποσότητα, αλλά η ποιότητα των ταινιών στις οποίες συμμετέχει.
Η πιο φιλόδοξη στιγμή της στην δεκαετία του ’90 ήρθε με το δράμα εποχής In Love and War.
Η ιστορία εστιάζει στην περίοδο που ο Ernest Hemingway υπηρέτησε στον στρατό, κατά την διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου και βρισκόμενος στην Ιταλία, ερωτεύθηκε την νοσοκόμα Agnes Von Kurowsky.
In Love and War |
Η Bullock ενδόμυχα έλπιζε σε μια υποψηφιότητα για τα Oscar.
Αντί αυτού, οι κριτικές ήρθαν σαν καταπέλτης, κατακεραυνώνοντας ολόκληρο το αποτέλεσμα της ταινίας.
Η αρχή της καινούριας χιλιετίας ήρθε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την Mrs. Bullock, με την σαρωτική εμπορική επιτυχία του Miss Congeniality.
Εκτελώντας παράλληλα και καθήκοντα παραγωγού, η Sandy υποδύθηκε την αξιολάτρευτη ατσούμπαλη πράκτορα του FBI, Gracie Hart που σώζοντας την διεξαγωγή των καλλιστείων, φανέρωσε περισσότερο το πηγαίο κωμικό της ταλέντο και απέκτησε άλλη μια υποψηφιότητα α΄ γυναικείου ρόλου Χρυσής Σφαίρας, στην αντίστοιχη κατηγορία.
Την ταινία ακολούθησε μερικά χρόνια αργότερα, ένα sequel που όμως δεν γνώρισε την ίδια απήχηση.
Με το 28 Days (2000), η ίδια στράφηκε σε κάτι καθαρά δραματικό.
Υποδύθηκε μια νεαρή κοπέλα που λόγω του εθισμού της στο αλκοόλ, στα ναρκωτικά και στο σεξ, οδηγείται σε κέντρο αποτοξίνωσης, όπου και παρουσιάζονται οι σχέσεις της με τους υπόλοιπους ασθενείς.
Αν και έδωσε σημαντικά υποκριτικά δείγματα, θεωρήθηκε από την πλειοψηφία των κριτικών σαν την αποτυχημένη προσπάθεια μιας τυποποιημένης ηθοποιού, να επιχειρήσει κάτι πιο σοβαρό.
Συνέχισε με αξιοπρεπείς ερμηνείες σε ρόλους της comfort zone της, στο αστυνομικό θρίλερ Murder By Numbers, στο γλυκόπικρο Divine Secretes of the Ya-Ya Sisterhood δίπλα στην σπουδαία Ellen Burstyn και σε μια ακόμα ρομαντική κομεντί το Two Weeks Notice, με τον Hugh Grant.
Το 2004, βρέθηκε ανάμεσα σε ένα all star cast στο low-budget φιλμ, Crash, το οποίο αποτελούσε μια συρραφή από αλληλένδετες υποιστορίες με θέμα τον ρατσισμό.
Αν και σε μικρό ρόλο δίνει μια πολύ καλή και ρεαλιστική ερμηνεία.
Crash |
Η ίδια αισθανόταν πολύ τυχερή που συμμετείχε στην συγκεκριμένη δουλειά και σεβάστηκε απόλυτα το σενάριο, το οποίο βρήκε εξαιρετικό.
Στις ταινίες που πρωταγωνιστεί συνεχώς αυτοσχεδιάζει και αλλάζει τα φώτα στα κείμενα των διαλόγων, αλλά στην προκειμένη περίπτωση δεν τροποποίησε ούτε μία λέξη που υπήρχε εξ αρχής στο σενάριο.
Το Crash κάνει την έκπληξη στα Oscar εκείνης της χρονιάς, κερδίζοντας 3, συμπεριλαμβανομένων αυτών της καλύτερης ταινίας και του καλύτερου σεναρίου.
Στην συνέχεια, ήρθε η πιο σημαντική στιγμή στην μέχρι τότε καριέρα της.
Της προτάθηκε ο ρόλος της μποξέρ Maggie στην δραματική ταινία Million Dollar Baby, αρκετό καιρό πριν ο Clint Eastwood ανακατευτεί με το project.
Η ίδια μάλλον το φοβήθηκε και για αυτό απέρριψε τον ρόλο, τον οποίο αργότερα ερμήνευσε η Hilary Swank κερδίζοντας το Oscar α΄ γυναικείου ρόλου.
Το 2006 ένωσε και πάλι τις δυνάμεις της με τον Keanu Reeves, αυτή την φορά για την μεταφυσική ιστορία αγάπης του The Lake House, πραγματοποιώντας άλλη μια εμπορική επιτυχία.
Έχοντας περάσει τα 40, η Bullock ήθελε να συμμετέχει σε ταινίες που εστίαζαν στους χαρακτήρες των ηρώων και όχι σε λεωφορεία ή κρουαζιερόπλοια.
Η δραματική ταινία φαντασίας Premonition (2007) με έκανε να παραδεχτώ τις μεγάλες υποκριτικές ικανότητές της.
Ορισμένοι την θεωρούν υποτονική σαν ηθοποιό, εγώ αντίθετα πιστεύω ότι στους δραματικούς ρόλους, διαθέτει μια απίστευτα εσωτερική δύναμη, που παρασέρνει σταδιακά τον θεατή μαζί της.
Ατράνταχτο παράδειγμα η ερμηνεία της ως θρηνούσας χήρας Linda σε αυτό το μεταφυσικό θρίλερ.
Premonition |
Από την στιγμή που ακούει την είδηση του θανάτου του συζύγου της από αυτοκινητιστικό δυστύχημα, η ίδια αποτυπώνει ιδανικά στο πρόσωπό της την οδύνη που νιώθει.
Χωρίς μελοδραματικές εξάρσεις, μεταδίδει απόλυτα την ψυχική εξουθένωσή της, με αποκορύφωμα την σκηνή που κάθεται στον καναπέ, μετά την κηδεία του άντρα της.
Κοιτάζοντας την φωτογραφία του γάμου της, καταρρακώνεται και μεταφέρει επιτυχώς όλα τα συναισθήματά της, χωρίς να πει λέξη.
Πραγματικά απίστευτα εκφραστική.
Η υπόθεση της ταινίας, μπλέκει την χρονολογική σειρά των γεγονότων, δίνοντας στην Linda την ευκαιρία να σώσει τον σύζυγό της.
Παρά τις εξωπραγματικές καταστάσεις που αντιμετωπίζει, η Bullock είναι απόλυτα πιστευτή, προσφέροντας ρεαλισμό στον ρόλο.
Το 2009 σίγουρα ήταν η χρονιά της, αφού πρωταγωνίστησε σε τρεις ταινίες, που όλες έκαναν αίσθηση.
Η πρώτη ήταν η εξωφρενικά αστεία κωμωδία The Proposal, στην οποία υποδύθηκε την αγχωτική-δεσποτική διευθύντρια του Ryan Reynolds.
Η δυο τους είχαν έντονη χημεία και ως αποτέλεσμα, η ταινία ξεπέρασε τα $300 εκατομμύρια παγκοσμίως.
Και τότε ήρθε η μεγάλη στιγμή της ομόφωνης αναγνώρισης του υποκριτικού ταλέντου της ηθοποιού και της κατά κάποιο τρόπο δικαίωσής της.
Η Sandy χρησιμοποίησε όλα τα εκφραστικά της μέσα για να υποδυθεί μια εντελώς διαφορετική προσωπικότητα σε σύγκριση με τον εαυτό της, αλλά και τους προηγούμενους ρόλους της.
Ως αφοσιωμένη μητέρα που θα υποστηρίζει επίμονα έναν 17χρονο μαθητή που δεν έχει προοπτικές εξέλιξης, η Bullock κερδίζει τις εντυπώσεις στο δραματικό The Blind Side.
The Blind Side |
Η ταινία μπορεί να έλαβε κάποιες αρνητικές κρητικές, αλλά η ερμηνεία της Bullock ικανοποίησε ακόμα και αυτούς που απογοητεύτηκαν από το film.
Μελόδραμα; Ναι.
Συγκινητικό; Βαθύτατα.
Με πολλές ώριμες στιγμές μέσα στο film, η Bullock πραγματοποίησε την καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της.
Ταυτίστηκε με τον ρόλο και κατά την διάρκεια των γυρισμάτων ακολούθησε διαφορετικές τεχνικές από αυτές που συνήθιζε.
Για αυτό υπεύθυνος είναι ο σκηνοθέτης John Lee Hancock, ο οποίος εκμαίευσε μια εξαιρετική ερμηνεία από την πρωταγωνίστριά του.
Η Sandy είχε μάλιστα περιγράψει μια σκηνή κατά την διάρκεια των γυρισμάτων, όπου η ίδια δεν μπορούσε καν να αναπνεύσει από την συγκίνηση και που ο σκηνοθέτης της, την βοήθησε να διοχετεύσει σωστά την ενέργειά της.
Ως επιβράβευση των προσπαθειών της, κέρδισε το Oscar καλύτερης γυναικείας ερμηνείας, συγκέντρωσε βραβεία από όλες σχεδόν τις κινηματογραφικές ενώσεις, καθώς και μια διπλή υποψηφιότητα στις Χρυσές Σφαίρες, ως καλύτερη κωμική και δραματική ηθοποιός για τα The Proposal και The Blind Side αντίστοιχα.
Η ταινία σημείωσε και απρόσμενη εμπορική επιτυχία, ξεπερνώντας τα $300 εκατομμύρια εισπράξεις συνολικά.
Και σκεφτείτε ότι ήταν πολύ κοντά στο να μην υποδυθεί τον ρόλο της δυναμικής και επίμονης μητέρας και συζύγου Leigh Anne Tuohy.
Είχε απορρίψει τον ρόλο ήδη τρεις φορές και ο ατζέντης της την εκλιπαρούσε να το ξανασκεφτεί.
Η ίδια πίστευε ότι δεν θα μπορούσε να υποδυθεί μια αφοσιωμένη χριστιανή που ενεργεί πάντα ανιδιοτελώς κατά αυτόν τον τρόπο, καθώς πίστευε ότι ένα τέτοιο άτομο δεν υπήρχε και δεν ήθελε να παίξει αυτό το πρότυπο γυναίκας.
Όταν όμως συναντήθηκε με την αληθινή Leigh Anne, (στην οποία στηρίζονται τα γεγονότα της ταινίας), εξεπλάγην με την πραγματική υπόστασή της και άλλαξε γνώμη.
All About Steve |
Δέχτηκε μάλιστα να μην πληρωθεί, αλλά να πάρει κάποια αντιστοιχία από τα κέρδη της ταινίας, το οποίο επίσης της βγήκε εν τέλει σε καλό.
Ευτυχώς απέφυγε να επαναλάβει το λάθος που είχε κάνει με το Million Dollar Baby.
Ο ρόλος είχε προταθεί και στην Julia Roberts, η οποία τον είχε απορρίψει.
Η γεμάτη χρονιά έκλεισε με την κωμωδία All About Steve, στην οποία υποδύθηκε την ενοχλητική και εκκεντρική Mary που καταδιώκει μανιωδώς τον Bradley Cooper.
Η ταινία θεωρήθηκε ως μία από τις χειρότερες της δεκαετίας, δίνοντας στην Sandy το βραβείο χειρότερης ηθοποιού στα Razzie awards, την ίδια χρονιά που πήρε και το Oscar της.
Εμένα πάντως μπορώ να πω ότι μου άρεσε η ταινία για αυτό που ήταν και μάλλον είμαι ο μόνος που βρήκα την ερμηνεία της απόλυτα ξεκαρδιστική.
Στο πιο πρόσφατο Extremely Loud & Incredibly Close ως σύζυγος του Tom Hanks, δίνει ακόμα μια καλή ερμηνεία σε πιο χαμηλά ντεσιμπέλ.
Το The Heat που θα κυκλοφορήσει προσεχώς, φαίνεται να αποτελεί μία από τις καλύτερες κωμικές της στιγμές.
Κοντεύοντας τώρα τα 50, δείχνει σχεδόν δύο δεκαετίες μικρότερη και συνεχίζει να έχει αμείωτη διάθεση για εργασία.
Με ταλέντο στην ατάκα και ικανότητα στην physical comedy, η Sandra Bullock είναι σίγουρο ότι θα συνεχίσει περισσότερο με το αγαπημένο της είδος, την κωμωδία.
Σήμερα έχει εξελιχθεί σε ένα από τα βαρύγδουπα ονόματα του Hollywood και επιτέλους, εμπνέει την εμπιστοσύνη σε studio και σε σκηνοθέτες, για να της εμπιστευτούν σημαντικούς ρόλους, αναγνωρίζοντας πλέον το υποκριτικό της ταλέντο.
Με κίνδυνο να με διαψεύσει σε κοντινό χρονικό διάστημα το Gravity του Alfonso Cuaron (που ήδη έχει δημιουργήσει θετικό buzz για τα Oscar), επιλέγω τον ρόλο της ως Leigh Anne, σαν τον καλύτερο της καριέρας της.
Νάσος Κυριακίδης.