Τα Καλύτερα Φινάλε είναι μια μόνιμη στήλη του FilmBoy όπου παρουσιάζουμε τις πιο εμπνευσμένες τελικές σκηνές κινηματογραφικών ταινιών.
Όπως καταλαβαίνετε η στήλη αυτή είναι ο ορισμός του spoiler, οπότε αν δεν έχετε δει τη ταινία, θα σας χαλάσει την απόλαυση.
Τα περισσότερα φινάλε ταινιών έχουν λυτρωτικό χαρακτήρα, καθώς ο θεατής καταλήγει στην κάθαρση.
Υπάρχουν και κάποια άλλα που δημιουργούν την αίσθηση του ανικανοποίητου, μιας που δεν συμβαίνει αυτό που είναι επιθυμητό ή αναμενόμενο.
Στην δεύτερη κατηγορία ανήκει οπωσδήποτε το The Skeleton Key που διαθέτει ένα ανατρεπτικό φινάλε που σίγουρα δεν περιμένει κανείς.
Παρακολουθώντας την πορεία του κεντρικού ήρωα, στην προκειμένη περίπτωση της Kate Hudson, νιώθεις να ταυτίζεσαι με τις προσπάθειές της, όποτε δεν γίνεται να μην σε «ενοχλήσει» το φινάλε.
Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.
Βρισκόμαστε στους βαλτότοπους τους Νέας Ορλεάνης και κεντρική ηρωίδα είναι η Caroline (Kate Hudson), μια νεαρή κοπέλα, η οποία έχει την τάση να απορρίπτει αυτόματα ότι δεν της επιτρέπει η λογική της να καταλάβει.
Αυτός ο μηδενισμός της για ορισμένα θέματα, ενοχλεί μερικές φορές ακόμα και την φίλης της, Jill (Joy Bryant), η οποία έχει πιο διευρυμένους ορίζοντες και είναι περισσότερο ανοιχτή στο μεταφυσικό στοιχείο.
Η Caroline προσλαμβάνεται ως αποκλειστική νοσοκόμα σε μια απομονωμένη έπαυλη, όπου αναλαμβάνει την φροντίδα ενός παραπληγικού ηλικιωμένου άνδρα, ο οποίος ύστερα από ένα εγκεφαλικό επεισόδιο που έχει υποστεί, δεν μπορεί πλέον να μιλήσει.
Ο ταλαιπωρημένος άνδρας δεν είναι σε θέση να αυτοεξυπηρετηθεί ούτε στα στοιχειώδη, καθώς δεν μετακινείται και η σύζυγός του έχει κουραστεί πλέον από τον κόπο που απαιτεί η φροντίδα του.
Ο νεαρός δικηγόρος του ζευγαριού Luke (Peter Sarsgaard) μεσολαβεί για να βρει μια εσωτερική νοσοκόμα και μέσα από αγγελία εντοπίζει την Caroline.
Παρά την απαιτητική εργασία και το εκ πρώτης όψεως εχθρικό περιβάλλον, η κοπέλα δέχεται την δουλειά λόγω του υψηλού μισθού που της παρέχεται.
Η κυρία Violet (Gena Rowlands) μοιάζει κάπως απόμακρη, είναι ιδιαιτέρως λακωνική και κοφτή και δείχνει την ευαισθησία της αποκλειστικά στον κήπο της.
Δεν έχει διαθέσεις για φιλίες, καθώς οι μόνιμες θυμωμένες εκφράσεις του προσώπου της και τα πουράκια που καπνίζει συνεχώς, βγάζουν ένα μάλλον εχθρικό προφίλ.
Υπάρχουν ορισμένοι κανόνες που ανακοινώνει ευθύς αμέσως στην Caroline.
Ανάμεσα σε αυτούς απαγορεύονται οι καθρέπτες στο σπίτι, εκτός από έναν μικρό που της επιτρέπει να έχει για προσωπική της χρήση.
Της δίνει μάλιστα και ένα κλειδί, το οποίο ανοίγει όλες τις πόρτες του σπιτιού.
Όμως κάποιες πόρτες δεν πρέπει να ανοίγουν ποτέ...
Αυτό θα το μάθει λίαν συντόμως.
Η ίδια ασχολείται αποκλειστικά με τον κύριο Benjamin (John Hurt), τον ηλικιωμένο που έχει αναλάβει.
Εκτός της ιατρικής πλευράς, πιστεύει και στην ανθρώπινη προσέγγιση μεταξύ εκείνης και του ασθενή της.
Καταλαβαίνει σχεδόν αμέσως ότι κάτι πολύ σοβαρό απασχολεί τον Ben, αλλά δεν μπορεί να αντλήσει καμία πληροφορία από την μυστικοπαθή σύζυγό του.
Τότε είναι που μπαίνει στην διαδικασία διερεύνησης της κατάστασης, καθώς αντιλαμβάνεται ότι ο Benjamin ουσιαστικά φοβάται την σύζυγό του Violet.
Προσκολλάει λοιπόν στον νέο της ασθενή, θέλοντας πραγματικά να τον βοηθήσει, έχοντας παράλληλα ίσως και κάποιες τύψεις που δεν μπόρεσε να βοηθήσει τον πατέρα της που βρισκόταν στην αντίστοιχη ηλικία του ηλικιωμένο άντρα και είχε πεθάνει έναν χρόνο νωρίτερα.
Ξεκινάει λοιπόν την έρευνα, ανοίγοντας την μοναδική πόρτα του σπιτιού που μένει μονίμως κλειδωμένη.
Πρόκειται για την πόρτα της σοφίτας, όπου με το κλειδί που της είχε δώσει η ιδιοκτήτρια, κατορθώνει να εισέλθει και εκεί ανακαλύπτει κούκλες voodoo, βιβλία με ξόρκια, περίεργα φιαλίδια, ανάμεσα σε ένα μεγάλο εξοπλισμό μαύρης μαγείας.
Μαζί με αυτά βλέπει ένα βινύλιο στο οποίο έχουν ηχογραφηθεί περίεργες δοξασίες.
Απευθύνεται στην Violet για εξηγήσεις και τότε αποκαλύπτεται ότι οι φήμες που κυκλοφορούσαν σχετικά για την ιστορία του σπιτιού είναι αληθινές.
Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, οι τότε ιδιοκτήτες της κατοικίας είχαν βρει τους υπηρέτες του σπιτιού να εξασκούν μαύρη μαγεία στην σοφίτα, έχοντας μαζί τους τα δύο μικρά παιδιά της οικογενείας.
Το ζευγάρι Mama Cecil και Papa Justify υποστήριξε ότι πραγματοποίησε μια τελετουργία προστασίας για τα μικρά παιδιά, αλλά οι ενήλικες δεν τους πίστεψαν και τους κρέμασαν ως τιμωρία στις αιρετικές πράξεις τους.
Ο λόγος που δεν υπάρχουν καθρέπτες στο σπίτι είναι γιατί όπως υποστήριξε η Violet, μερικές φορές αντικατοπτρίζονται σε αυτούς τα είδωλα των υπηρετών που πέθαναν τότε τόσο βάναυσα.
Η Caroline αδυνατεί να πιστέψει στην ύπαρξη μαγείας, αλλά είναι πεπεισμένη ότι ο Ben πιστεύει σε αυτά και για αυτό το λόγο βρίσκεται ο ίδιος ψυχολογικά σε αυτή την κατάσταση.
Βλέποντας μάλιστα και κάποια περίεργα στρώματα κόκκινης σκόνης σε κάποιους χώρους του σπιτιού, πιστεύει ότι η Violet μέσω αυτού του τρόπου προσπαθεί να επιδράσει αρνητικά στην ψυχολογία του συζύγου της.
Θεωρώντας ότι ο Ben βρίσκεται σε κίνδυνο, έχει περιέργεια να μάθει όσα περισσότερα μπορεί για αυτή την τέχνη του hoodoo που από ότι φαίνεται έχει χρησιμοποιηθεί κατά κόρον στο σπίτι.
Μαζί με την Jill, επισκέπτονται ένα μαγαζί hoodoo στην πόλη και εκεί συλλέγει πολύτιμες πληροφορίες για τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την χρήση hoodoo μαγείας.
Μαθαίνει ότι το βινύλιο που είχε βρει νωρίτερα αποτελεί ένα ξόρκι θυσίας και προμηθεύεται με μπόλικη σκόνη προστασίας που εμποδίζει τους ανεπιθύμητους στο να την πλησιάσουν.
Επειδή πολύ απλά όπως υποστηρίζει, η ίδια δεν πιστεύει σε αυτά, για αυτό όλο και περισσότερο χώνεται και πιο βαθειά στον κόσμο της μαγείας.
Όπως έχει ενημερωθεί άλλωστε, η τεχνική του hoodoo δεν μπορεί να επιδράσει αρνητικά σε όσους δεν πιστεύουν σε αυτήν.
Προλήψεις και δεισιδαιμονίες δεν έχουν θέση στο μυαλό της
Όταν ο δικηγόρος Luke απορρίπτει της θεωρίες της, τότε αποφασίζει να πάρει μόνη της τον Ben από το σπίτι, μακριά από την μοχθηρή γυναίκα του.
Σε εκείνο το σημείο θα βρεθεί σε δύσκολη κατάσταση, αφού καταδιώκεται από μια μαινόμενη Violet που την πυροβολεί.
Τελικά ο Luke αποδεικνύεται συνεργάτης της Violet και σέρνει την Caroline πίσω στην έπαυλη.
Ακολουθούν ορισμένες σκηνές μάχης, με την Caroline να προσπαθεί να σώσει τον εαυτό της και τον Ben.
Σε μια συμπλοκή με την Violet, την ρίχνει από την σκάλες με αποτέλεσμα να σπάσει η δεύτερη τα πόδια της.
Η Caroline καταλήγει στην σοφίτα όπου δημιουργεί γύρω της έναν κύκλο προστασίας με την σκόνη που έχει προμηθευτεί, θέλοντας να απωθήσει τους υπόλοιπους.
Η Violet σέρνεται μέχρι την σοφίτα και με ένα σαρδόνιο γέλιο πληροφορεί την ταραγμένη κοπέλα ότι ο κύκλος δεν εμποδίζει εκείνη να πάει προς το μέρος της, αλλά αντίθετα εμποδίζει την ίδια να βγει έξω του κύκλου.
Βρισκόμενες σε ένα σκηνικό ήδη έτοιμο για διεξαγωγή μαγικής τελετουργίας, η Violet ρίχνει ένα καθρέπτη προς την Caroline και πέφτουν και οι δύο γυναίκες λιπόθυμες.
Και εκεί που νομίζεις ότι όλα έχουν τελειώσει, ξαφνικά βλέπεις την Caroline να σηκώνεται, να κατευθύνεται προς το σώμα της Violet, να παίρνει τα πουράκια της και να αρχίζει να καπνίζει.
Σοκαριστική η τροπή όταν καταλαβαίνουμε ότι μέσω της όλης διαδικασίας οι δύο γυναίκες έχουν αλλάξει σώματα.
Η Violet βρίσκεται στο νεανικό σώμα της κοπέλας, ενώ η Caroline βρίσκεται μέσα σε ένα γερασμένο σώμα, με σπασμένα πόδια, μην μπορώντας να συνειδητοποιήσει το τι συνέβη.
Ήταν όλα μέρος ενός καλά προμελετημένου σχεδίου.
Έπρεπε η Caroline να πιστέψει στην μαγεία, έτσι ώστε να μπορέσει να πραγματοποιηθεί το ξόρκι.
Τα μάγια δεν πιάνουν σε αυτούς που δεν τα πιστεύουν όπως προαναφέραμε.
Και η Violet κατάφερε το ακατόρθωτο, να μετατρέψει δηλαδή την Caroline από μια ψυχρή ορθολογίστρια σε μια τρομαγμένη γυναίκα, believer of witchcraft.
Τότε μαθαίνουμε ότι οι Mama Cecil και Papa Justify είναι οι πραγματικοί υπαίτιοι.
Είχαν προλάβει τότε, δεκαετίες πριν, να πραγματοποιήσουν το ξόρκι και είχαν εισέρθει στα σώματα των μικρών παιδιών.
Που σημαίνει ότι οι γονείς τους κρέμασαν εκείνη την περίοδο τα ίδια τους τα παιδιά, αγνοώντας ότι βρισκόντουσαν στα σώματα της Cecil και του Justify.
Για αυτό άλλωστε οι δύο hoodoo μάγοι είχαν επιλέξει και τα παιδιά της οικογένειας, γιατί αυτά πιστεύουν πιο εύκολα.
Μεγαλώνοντας το ζευγάρι-συνεργοί είχαν αποκτήσει τα σώματα της Violet και του Ben.
Πριν την άφιξη της Caroline στην οικία, ο Justify είχε αποκτήσει το σώμα του νεαρού δικηγόρου, που σημαίνει ότι ο πραγματικός Luke βρισκόταν καθόλη την διάρκεια εγκλωβισμένος στο παραπληγικό σώμα του ηλικιωμένου άντρα.
Η Jill κατευθύνεται το επόμενο πρωί στην οικία, καθώς ανησυχεί για την φίλη της και μαθαίνει από τον δικηγόρο ότι το ηλικιωμένο ζευγάρι έχει γράψει το σπίτι στην Caroline επειδή την αγάπησαν το διάστημα που έμεινε μαζί τους.
Αυτό δίνει την ευκαιρίας στους Cecil και Justify, μέσα από τα καινούρια τους πλέον σώματα, να συνεχίσουν ανενόχλητοι την δράση τους, κρατώντας καλά κρυμμένο το μυστικό για την αθανασία.
Το ζευγάρι που εξασκεί για δεκαετίες την τέχνη του hoodoo, θα συνεχίζει να αλλάζει σώματα, ζώντας με αυτό το τον τρόπο για πάντα.
Στην τελευταία σκηνή εμφανίζεται η Caroline και ο Luke να βρίσκονται στα καταρρακωμένα σώματα των Violet και Ben αντίστοιχα, μέσα σε ένα ασθενοφόρο, μην μπορώντας να κινηθούν και να μιλήσουν, κοιτάζοντας ο ένας τον άλλο με πόνο, αφού πλέον είναι καταδικασμένοι να περάσουν το επόμενο της ζωής τους με αυτό τον τρόπο.
Πρόκειται για ένα μεταφυσικό θρίλερ πολύ καλά σκηνοθετημένο από τον Iain Softley, ο οποίος αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το σενάριο του Ehren Kruger (Transformers: Dark of the Moon), σεναριογράφο των Scream 3 και The Ring.
Μπορεί ο τρόμος να μην είναι διάχυτος σε όλη την διάρκεια της ταινίας, αλλά σίγουρα η πλοκή διαθέτει σασπένς και η αγωνία κορυφώνεται στα τελευταία λεπτά της ταινίας.
Η νότια Louisiana αποτελεί το ιδανικό περιβάλλον και τέλειο σκηνικό για την υπόθεση μαύρης μαγείας που εκτυλίσσεται.
Η φωτογραφία των τοπίων αλλά και του εσωτερικού του σπιτιού όπου και διαδραματίζεται το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας, είναι σε εξαιρετικό επίπεδο, πολύ καλύτερο από ότι θα περίμενε κανείς για ταινία τρόμου.
Το μεγαλύτερο αυτού της ταινίας βέβαια είναι οι εκπληκτικές ερμηνείες, με το καλύτερο cast που θα μπορούσε να έχει, καθώς όλοι οι ηθοποιοί που συμμετέχουν έχουν μεγάλες υποκριτικές ικανότητες.
Η Kate Hudson (Something Borrowed) εκείνη την περίοδο θέλησε να αλλάξει λίγο το προφίλ της από την εικόνα της πρωταγωνίστριας των ρομαντικών κομεντί.
Από εκείνο το σημείο και μετά φάνηκε η επιθυμία της στο να παίξει σε διαφορετικά είδη ταινιών, όπως αργότερα στο The Killer Inside Me (2010).
Στο The Skeleton Key δίνει μια πολύ καλή ερμηνεία, είναι απόλυτα πιστευτή μέχρι το τέλος που ο χαρακτήρας της βρίσκεται σε μεγάλη σύγχυση, αποδεικνύοντας ότι δεν αποτελεί μια τυποποιημένη ηθοποιό.
Ο σπουδαίος ηθοποιός John Hurt (Immortals) δίνει μια ανατριχιαστική ερμηνεία, χωρίς να έχει ούτε μια ατάκα.
Μέσα από τα μάτια του δείχνει τον απόλυτο τρόμο που αισθάνεται και αποδεικνύει ότι όσο κι αν μεγαλώσει, διατηρεί πάντα το ίδιο πάθος για την υποκριτική, όπως το 1962 που πρωτοξεκίνησε την κινηματογραφική του πορεία.
Και κλείνω το θέμα των ερμηνειών με την μοναδική Gena Rowlands.
Δημιουργεί υπέροχα το πορτρέτο μιας μέγαιρας που αρχικά κρύβει πράγματα και παρουσιάζεται ικανή για να πράξει το χειρότερο.
Έχει πολλές στιγμές μέσα στο film που δείχνει τρομακτική και σε κάνει να την αντιπαθήσεις σε πολύ μεγάλο βαθμό, γεγονός που αποδεικνύει περίτρανα το πόσο σπουδαία ηθοποιός είναι.
Αναμφισβήτητα το The Skeleton Key ξεχωρίζει από τον σωρό των μεταφυσικών θρίλερ λόγω των ονομάτων του cast, αλλά και χάρη στο ανατρεπτικό φινάλε του.
Θεωρήθηκε εμπορική επιτυχία, αφού συγκέντρωσε το διπλάσιο ποσό σε εισπράξεις σε σχέση με το budget του.
Συγκεκριμένα ξεπέρασε τα $90 εκατομύρια, …not bad for a horror film.
Νάσος Κυριακίδης.