Απ'την απαρχή του Δυτικού Πολιτισμού και την Οδύσσεια, τα παράτολμα ταξίδια και οι αέναες περιπέτειες μονοπωλούν το ενδιαφέρον της αφηγηματικής μας ιστορίας.
Όσο και να δυσκολευόμαστε να το αντιληφθούμε, το έπος του Όμηρου επηρέασε όσο λίγα άλλα κείμενα τις τέχνες και ιδιαίτερα τον κινηματογράφο.
Αν όμως το καλοσκεφτούμε, θα καταλάβουμε πως έννοιες όπως ο προορισμός, ο νόστος και η ύβρη έχουν καθορίσει οποιουδήποτε τύπου σενάριο.
Ρισκάροντας να ακουστώ προσβλητικός, αν εμβαθύνουμε σε αυτή την λογική ίσως να καταλήξουμε στο συμπέρασμα πως από το "Ψάχνοντας το Νέμο" και το "Τελευταία Έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ" μέχρι τα επικά ταξίδια του Οδυσσέα, η απόσταση είναι μικρή παρόλα τα χιλιάδες χρόνια που μεσολαβούν.
Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ταινίες όπως το Kon-Tiki, που το ταξίδι και η αναζήτηση είναι βασικά στοιχεία της πλοκής του.
Βασισμένο στο ομώνυμο ντοκιμαντέρ του 1950 (που κέρδισε και το Oscar στην κατηγορία του), το Kon-Tiki αποτελεί ουσιαστικά μια δραματοποιημένη εκδοχή της αληθινής ιστορίας του διάσημου Νορβηγού εθνολόγου και εξερευνητή Thor Heyerdal (Pal Sverre Hagen).
Χωρισμένο σε δυο μέρη, αρχικά παρουσιάζει τις απόπειρες του Thor να εξηγήσει στην επιστημονική κοινότητα την ακραία για την εποχή της, ιδέα του, πως Νοτιοαμερικάνικες φυλές ήταν εκείνες που κατοίκησαν πρώτες την Πολυνησία.
Ο χλευασμός των σύγχρονων του και η απόρριψη του έργου του ήταν κάτι αναμενόμενο για τον Thor.
Όμως ο φιλόδοξος εξερευνητής, αντί να παραιτηθεί και να συνεχίσει την επιστημονική καριέρα εκ του ασφαλούς, επέλεξε έναν διαφορετικό δρόμο.
Να κατασκευάσει δηλαδή, μια ειδικά διαμορφωμένη σχεδία σύμφωνα με τα αρχαία πρότυπα και να αποδείξει στην πράξη πως η θεωρία του όχι μόνο στέκει, αλλά υπερτερεί όλων των υπολοίπων.
Μέσα από οικονομικές δυσκολίες και αντιξοότητες, ο Thor θα καταφέρει να βρει ένα πλήρωμα για να πλαισιώσει το εγχείρημα του και τελικά θα ξεκινήσει το αβέβαιο ταξίδι του προς το άγνωστο.
Το σενάριο των Joachim Roninng και Allan Scott επιχειρεί ως ένα βαθμό να παρουσιάσει με αληθοφάνεια την δραματική πορεία του Thor και των συνοδοιπόρων του.
Να καταγράψει πίστα τις αντιδράσεις και τις ιδιοσυγκρασίες των τελείως διαφορετικών χαρακτήρων που συνέθεσαν το πλήρωμα και να παραμείνει πιστό στο υλικό του προϋπάρχοντος ντοκιμαντέρ.
Ωστόσο, ακολουθώντας την περπατημένη μέθοδο, όποτε τα πράγματα έμοιαζαν να δυσκολεύουν για τους δυο σεναριογράφους, πάντα υπήρχε μια εύκολη λύση.
Όπως λειτουργούσε η μπάλα του βόλλευ για τον Ναυαγό του Tom Hanks, έτσι και εδώ υπάρχει ένας παπαγάλος.
Όπως ο Pi είχε να αντιμετωπίσει την τίγρη, έτσι και εδώ έκαναν την εμφάνιση τους καρχαρίες και άλλα θαλάσσια τέρατα, για να ταράξουν το ταξίδι των πρωταγωνιστών μας.
Αυτές οι εύκολες λύσεις θα μπορούσαν να δικαιολογηθούν εάν δεν της είχαμε ξαναδεί σε άλλες τόσες ταινίες.
Το πρόβλημα που προέκυπτε με το Kon-Tiki όμως ήταν ότι το δραματικό ταξίδι αναμασούσε ιδέες του παρελθόντος.
Χαρακτηριστικά μάλιστα θυμάμαι να "πόνταρα" με ασφάλεια για το ποιος θα τσακωθεί με ποιον από το πλήρωμα ή ποιος θα γίνει ο αποδιοπομπαίος τράγος της ομάδας.
Για καλή μας τύχη, τα χρυσά παιδιά του Νορβηγικού σινεμά, Joachim Ronning και Espen Sandberg που κρύβονται πίσω από τις κάμερες, ξέρουν να κάνουν την δουλειά τους σωστά.
Έτσι, με κάποιες έξυπνες σκηνοθετικές πρωτοβουλίες παίρνουν αυτές τις αναπόφευκτα κλισέ σκηνές και τις μετουσιώνουν σε κάτι πολύ καλύτερο.
Οπτικά το Kon-Tiki είναι ένα αψεγάδιαστο έργο που δείχνει πως όταν ο Ευρωπαϊκός κινηματογράφος συναντήσει το κατάλληλο κεφάλαιο, είναι ικανός για πολλά πράγματα.
Από τις μικρές περιγραφές της αστικής Νέας Υόρκης και του Περού της δεκαετίας του '50, μέχρι φυσικά την καταγραφή της θαλάσσιας περιπέτειας και των αντιξοοτήτων της, η διεύθυνση φωτογραφίας έχει οπτικοποιήσει εξαιρετικά το ταξίδι και την πορεία του Thor.
Το Kon-Tiki είναι μια υψηλών προδιαγραφών ταινία που θα μπορούσε να ελπίζει σε ένα καλύτερο μέλλον εάν είχε μεγαλύτερο βάθος.
Δεν θα μπω στην διαδικασία να συγκρίνω αυτή την Νορβηγική απόπειρα με το Life Of Pi αλλά θα τολμήσω να προτείνω να κρατήσετε τα λεφτά σας για το Gravity παρά να παρακολουθήσετε μια χιλιοειπωμένη περιπέτεια.
Στις αίθουσες από 31 Οκτώβρη.
Γιώργος Καραμάνος.