Ο Kevin Spacey μίλησε στο Διεθνές Φεστιβάλ Τηλεόρασης του Εδιμβούργου και όσα είπε ήταν σαν να βγήκαν μέσα από το μυαλό μου.
Αφού λοιπόν σας παρουσιάσω όσα είπε, σας προκαλώ σε μια συζήτηση που έχει να κάνει με την πειρατεία, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, τα κανάλια, τα δημιουργικά μυαλά, τους manager και όσα πραγματικά θέλει ο απλός κοσμάκης.
Ο απλός κοσμάκης είμαστε εσύ και εγώ.
Αναφέρει λοιπόν ο Spacey ότι για το House of Cards πήγαν μαζί με τον Fincher σε όλα τα μεγάλα αλλά και μεσαία κανάλια και όλοι τους είπαν «Οκ, αλλά πρώτα πρέπει να δούμε τον πιλότο».
Ο Fincher αλλά και ο ίδιος αρνήθηκαν να δοκιμαστούν, όχι γιατί είναι ψωνισμένοι από το κινηματογραφικό μέγεθος τους (που είναι τεράστιο) αλλά γιατί δημιουργώντας μια σειρά πρέπει να έχεις πλάνο που εκτείνεται σε μάκρος μιας και παραπάνω season.
Για να πείσει ένα πιλοτικό πρέπει να σου παρουσιάσει ενδιαφέροντες χαρακτήρες, να μπει στο θέμα για να σου δείξει με τι θα ασχολείται και να σου δώσει και στο τέλος ένα cliffhanger για να θέλεις να το ξαναδείς.
Πως μπορείς να δημιουργήσεις κάτι ποιοτικό αν δεν σε αφήνουν να έχεις σχέδιο, αρχή μέση και τέλος;
Παραδείγματα αυτής της τακτικής είναι οι Agents of SHIELD.
Στο πιλοτικό έπεσαν λεφτά και το σκηνοθέτησε ο πολύς Joss Whedon.
Από εκεί και πέρα η κατηφόρα οφείλονταν στο ότι ουδείς είχε ιδέα για το που πήγαινε το πράγμα.
Η σειρά τελικά παραλίγο να αποτύχει παρ’ όλες τις δυνατότητες για μαζική επιτυχία.
Ο Spacey συνεχίζει και αναφέρει οτι όταν πήγαν στο Netflix οι ιθύνοντες του είπαν το πιο απλό:
«Τρέξαμε τα στατιστικά μας και ναι, οι συνδρομητές μας θα το δουν.
Δεν θέλουμε πιλοτικό. Κάντε το».
Η συνδρομητική υπηρεσία προφανώς και έχει πολύ καλύτερη βάση στατιστικών δεδομένων και μπορούν να προβλέψουν αν μια σειρά θα την δουν οι θεατές της.
Έτσι μπορούν να κρατήσουν ευχαριστημένους δημιουργούς επιπέδου Fincher και ηθοποιούς σαν τον Spacey που με τα θετικά τους σχόλια θα τραβήξουν μελλοντικά και άλλους παρόμοιους δημιουργούς που θα δώσουν στο κανάλι κι άλλα επιτυχημένα προγράμματα.
Από την άλλη, οι θεατές έχουν αυτό που θέλουν.
Ελευθερία να κάνουν ότι γουστάρουν.
Το Netflix τάραξε τα νερά βγάζοντας ολόκληρη τη season σε άμεσα διαθέσιμη για streaming και έδειξε ότι το αναγκαστικό ραντεβού με το εκάστοτε κανάλι, την συγκεκριμένη ώρα που αυτοί θα αποφασίσουν, είναι καταδικασμένο αφού πάντα υπάρχει η δυνατότητα του παράνομου downloading.
To Netflix (και το κάθε Netflix) ξέρει πολύ καλά ότι δεν πρόκειται να γλυτώσει από το downloading.
Στην τελική, η υπηρεσία είναι διαθέσιμη σε ελάχιστες χώρες και όλη η υφήλιος έχει δει House of Cards, Game of Thrones και τα λοιπά και τα λοιπά.
Το νόημα είναι να καταλάβεις ότι αυτό είναι μέσα στο πρόγραμμα και να το χρησιμοποιήσεις για να δημιουργήσεις buzz και να αυξήσεις τους συνδρομητές που θα «μάθουν» μέσω του downloading ότι «...στο Netflix παίζουν ωραία πράγματα. Ας δώσω τα 5 δολάρια της εγγραφής».
Και κάπως έτσι περνάμε στην υποκρισία του συστήματος.
Το downloading θεωρείται παράνομο αλλά είναι το κοινό μυστικό μας.
Αναρωτιέμαι, ο υπάλληλος της δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος από πού βλέπει The Walking Dead;
Κάτι μου λέει ότι το μTorrent των παιδιών έχει πάρει φωτιά.
Τους έχουμε πάνω από το κεφάλι μας να μας πρήζουν λέγοντας μας ότι προστατεύουν τα δικαιώματα του δημιουργού, αλλά όλοι μας ξέρουμε ότι τα λεφτά τα βγάζουν τα studio και οι παραγωγοί.
Καθημερινοί άνθρωποι σαν εσένα και μένα κοπιάζουν για να βγάλουν υπότιτλους, μια κοπιαστική δουλειά που παίρνει ώρες, για να μπορούμε να δούμε ένα επεισόδιο με την ησυχία μας και όσο πιο ποιοτικά γίνεται χωρίς να βγάζουν φράγκο, και τους ρίχνουν εξωφρενικά πρόστιμα δεκάδων και εκατοντάδων χιλιάδων.
Φυσικά υπάρχουν και οι καιροσκόποι, αλλά είμαι σίγουρος ότι είναι η μειονότητα.
Ο Spacey στον λόγο του το λέει ξεκάθαρα.
Η τηλεόραση έχει πεθάνει, το internet βασιλεύει, οι διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα στα μέσα εξαφανίζονται και όποιος δεν εξελιχθεί θα αποτύχει.
Οι εταιρείες έχουν συμφέροντα όμως που οι ίδιες μετράνε σε δισεκατομμύρια.
Οι άνθρωποι νομίζουν ότι για κάθε παράνομο download έχασαν έναν σίγουρο πελάτη που θα έδινε 6 και 7 ευρώ για να δει το ας πούμε το Expendables 3.
Εδώ και που κυκλοφορούσε free με το ζόρι το είδαν και όσοι το είδαν.
Έτσι τα “χαμένα κέρδη” που υπάρχουν μόνο στα χαρτιά δικηγόρων και μανατζαραίων ανεβαίνουν και φτάνουμε να μπαίνουν φυλακή άτομα που κάνουν υπότιτλους.
Το θέμα είναι όμως ότι χρειάζεται να έχεις πρωτοποριακό και σωστό επιχειρηματικό μυαλό για να προχωρήσεις και όσοι συγχρονιστούν με την εποχή θα επιβιώσουν.
Οι άλλοι απλά θα κλαίγονται πάνω από το πτώμα των DVD που δεν νοικιάζονται πλέον και από στη τηλεόραση που δεν βλέπει κανείς αφού υπάρχουν τα torrent.
Ας μιλήσουμε όμως και για λεφτά.
Ο Kevin Spacey αναφέρει ότι το κόστος όλων των πιλοτικών επεισοδίων όλο τον χρόνο ανέρχεται στα 300 με 400 εκατομμύρια δολάρια.
Από τα πάνω από εκατό επεισόδια γύρω στα 56 φτάνουν στους δέκτες και από αυτά άγνωστα παίρνουν πράσινο φως για φουλ season.
Αυτοί βρήκαν ένα κανάλι να τους εμπιστεύεται και έδωσαν αυτά τα χρήματα για να φτιάξουν μια σειρά με αρχή μέση και τέλος, είναι από τις ποιοτικότερες που υπάρχουν και το Netflix έκανε απόσβεση μέσα σε δύο μήνες!
Το downloading και η τζάμπα διαφήμιση μέσω των social media έκανε την δουλειά του.
Αλλά ξέρεις κάτι φίλε αναγνώστη, αυτό που με πειράζει δεν είναι η βλακεία των εταιρειών που δεν μπορούν να συγχρονιστούν με την εποχή.
Αυτοί χάνουν λεφτά, αλλά ο θεατής θα βρει τον τρόπο να πάρει το προϊόν όπως γουστάρει και όσο πιο φθηνά γίνεται.
Αυτό που με πειράζει είναι το ύφος κάποιων όπως η γυναίκα και manager του Ozzy Osbourne, Sharon, που βγήκε και ξεδιάντροπα έκραξε τους U2 που έδωσαν μέσω Itunes δωρεάν την μουσική τους σε όλους τους χρήστες.
Η μισαλλοδοξία και το ύφος χιλίων καρδιναλίων της για μια κίνηση που απλά δεν μπόρεσε να σκεφτεί και να προβλέψει αυτή, με κάνει να εύχομαι να πατώσει και να γίνει το πρώτο θύμα της νέας εποχής.
Αυτή, όχι ο Ozzy.
Έχει μερικές μέρες που διαφημίζονται τέτοια, πολύ μικρότερα φυσικά συνδρομητικά streaming κανάλια και στην Ελλάδα.
Εσείς filmboys n’ filmgirls θα δίνατε 5-6 ευρώ για να έχετε πρόσβαση σε μια υπηρεσία τύπου Netflix;
Τάσος Σαμπάρ.