Άψογη δεξιοτεχνία και νηφάλια συγκράτηση έχει ασκηθεί στο Unbroken από την Angelina Jolie, ιδιαίτερα σφυρηλατημένο αλλά συσσωρευτικά απογοητευτικό το πορτρέτο του Louis Zamperini.
Η εμπνευσμένη αληθινή ιστορία του Zamperini (Jack O'Connell, 300: Rise of an Empire) μετατρέπεται σε ένα παράδοξο παλιομοδίτικο δράμα.
Βασισμένο στο best-seller της Laura Hillenbrand, αφηγείται την εκπληκτική ζωή ενός ανθρώπου που μεγάλωσε σε οικογένεια Ιταλών μεταναστών, έτρεξε για τις ΗΠΑ στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1936 και καταρρίφθηκε πάνω από τον Ειρηνικό στον Β 'Παγκόσμιο Πόλεμο.
Πέρασε 47 ημέρες χαμένος στη θάλασσα και πάνω από δύο χρόνια ως αιχμάλωτος του Ιαπωνικού στρατού κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.
Αφού το πρότζεκτ μαράζωνε δεκαετίες, το έργο πήρε τελικά βιώσιμο σχήμα μετά τη δημοσίευση του βιβλίου της Hillenbrand, προσαρμοσμένη από ένα μικρό στρατό των A-list συγγραφέων (Richard LaGravenese, William Nicholson και Joel & Ethan Coen) και με σύνθετη τον Alexandre Desplat ξεκινά με μια συγκλονιστική αίσθηση αμεσότητας.
Η Universal και το παγκόσμιο κοινό της ανακατεύει αξίες, ηθικά σαφείς και με μια κλασικά γυαλισμένη εικόνα γοήτρου μας φέρνει μια ασυνήθιστη ιστορία για την ζωή ενός μέλους της Greatest Generation που επέζησε από μια κόλαση πέρα από τη φαντασία του καθενός (ο Zamperini πέθανε τον Ιούλιο σε ηλικία 97 ετών, λόγω επιπλοκών από πνευμονία.)
Ανεξάρτητα από επιμέρους συνεισφορές των συγγραφέων, κανένας του δεν αντιμετώπισε ένα εύκολα προσβάσιμο έργο.
Η διαμόρφωση ενός μεγάλου μήκους αφηγηματικά επήλθε με την διεξοδική έρευνα άπλετων πηγών (για τις οποίες η Hillenbrand είχε πάρει συνέντευξη από τον Zamperini 75 φορές κατά τη διάρκεια οκτώ ετών!).
Η ταινία σε όλες τις σκηνές της έντονης στέρησης και ακραίας βιαιότητας δεν το διαχειρίζεται τόσο καλά ώστε στην διάρκεια των 137 λεπτών της να αναπαράγει της αίσθηση ενός συνεχούς τεστ αντοχής.
Ούτε πετυχαίνει την δραματοποίηση της ανθρώπινης ανάγκης για πίστη και συγχώρεση, ίσως από τα πιο ξερά θέματα προβαλλόμενα με τους πιο επιπόλαιους και κοινότυπους όρους.
Φυσικά είναι δύσκολο να περιμένουμε μια τέτοια ταινία να τοποθετήσει το θεατή στα καρφιά της ζωής του Zamperini και να προσεγγίσει το βάθος και τη φρίκη του πολέμου.
Ο πήχης βέβαια ήταν ήδη υψηλός από τη στιγμή που αδιάσπαστα εισάγεται η υποσημείωση «μια αληθινή ιστορία».
Η αλαζονική αυτή επιλογή λέξεων και το ιδιότροπο σενάριο του μας οδηγεί μέσα από μια σειρά συμβατικών 'ενώστε τις τελείες' αναδρομών στο παρελθόν.
Μια συναρπαστική εναέρια μάχη- πρόλογος βρίσκει τον O'Connell σε ένα ξεχαρβαλωμένο Β-24 βομβαρδιστικό αεροπλάνο πάνω από τον Ειρηνικό, όπου αυτός και οι σύντροφοί ρίχνουν το φορτίο τους στις ιαπωνικές βάσεις, καταρρίπτουν αεροπλάνα και δέχονται άφθονη φωτιά σε αντάλλαγμα.
Το αεροπλάνο συντρίβεται οδηγώντας οκτώ άνδρες στο θάνατό τους αφήνοντας τον Louie στη θάλασσα με τον πιλότο του λοχαγό Russell Alan "Phil" Phillips (Domhnall Gleeson, About Time), και τον οπλίτη Sgt. Francis "Mac" McNamara (Finn Wittrock, Noah).
Το πέρασμα του χρόνου το αισθάνεσαι εσπευσμένο και επιφυλακτικό.
Η προσέγγιση του Unbroken, ως μια ακόμη συναρπαστική ιστορία επιβίωσης φαντάζει παπαγαλία και κάπως υποχρεωτική.
Η Jolie έχει εξετάσει και στο παρελθόν την απανθρωποποίηση του πολέμου στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Στο κρατίδιο του αίματος και του μελιού, ένα συγκεχυμένο αλλά προκλητικό δράμα που εκτυλίσσεται το 1990 Βοσνία-Ερζεγοβίνη.
Το Unbroken σερβίρει έναν εξίσου αμείλικτο κατάλογο των δεινών του πολέμου - βρώμικες συνθήκες, ακρωτηριασμένα σώματα, δίψα και πείνα, η κοπιαστική εργασία, η ασταμάτητα λεκτική και σωματική κακοποίηση, οι βάρβαροι τραυματισμοί, ο τελετουργικός εξευτελισμός, και η απελπιστική γνώση ότι μια νίκη των Συμμάχων μόνο θα επιφέρει την εκτέλεση των κρατουμένων.
Είτε γυρίσματα στην ξηρά, είτε στον αέρα ή στη θάλασσα όπως ήταν αναμενόμενο ο Deakins προσφέρει όμορφες εικόνες εξαιρετικού πλούτου και της σαφήνειας.
Τα οπτικά εφέ έχουν επιτευχτεί με ιδιαίτερα ζωντανή την αίσθηση του τόπου.
Όλους τους έχει τοποθετήσει η Jolie όπως αρμόζει.
Πίσω από την κάμερα τον Roger Deakins, πίσω από το σενάριο τους αδελφούς Κοέν και η ταινία παρόλα αυτά δεν σε αγγίζει εύκολα.
Πως ένας άνθρωπος ζει μια απολυτή κόλαση και εξακολουθεί να έχει την αίσθηση του αληθινού εαυτού του;
Δεν θα βρείτε απάντηση εδώ.
Από 1η Ιανουαρίου στους κινηματογράφους.
Γεωργία Ξανθάκου.