Όταν πριν δέκα-δεκαπέντε χρόνια ο ασιατικός κινηματογράφος βρισκόταν στα πολύ πάνω του, ο Yimou Zhang ήταν από τους πλέον αναγνωρίσιμους σκηνοθέτες με ταινίες όπως το Hero και το House of Flying Daggers.
Όντας μη-φανατικός του είδους, μαζί με το ξεφούσκωμα της “μόδας”, απομακρύνθηκα κι εγώ, χάνοντας τα ίχνη του.
Στα χρόνια που μεσολάβησαν, έτυχε να δω μονάχα μια ταινία του, το απογοητευτικό The Flowers of War (2011) με τον Christian Bale.
Σε δύο περίπου μήνες θα δούμε το The Great Wall, μια πληθωρική φανταστική περιπέτεια με πρωταγωνιστή τον Matt Damon, που αναμένεται να επαναφέρει το όνομά του στη δημοσιότητα, όμως πριν από αυτό, και συγκεκριμένα πριν δύο χρόνια, μας έδωσε το Coming Home (Gui Lai), μια δραματική ταινία που έκανε πρεμιέρα στις Κάννες του ’14, και άξαφνα, κάποιος στη Strada τη ξέθαψε και αποφάσισε, έστω και αργά να μας τη παρουσιάσει.
Βρισκόμαστε στη Κίνα, τη περίοδο της “Πολιτιστικής Επανάστασης” του Μάο.
Η Yu μαθαίνει από την αστυνομία ότι ο εδώ και δεκαετία πολιτικός κρατούμενος σύζυγός της, Lu, απέδρασε από το στρατόπεδο συγκέντρωσης όπου κρατούνταν οι αντιφρονούντες, και προειδοποιείται να τους ενημερώσει άμεσα αν την πλησιάσει.
Για τη 13χρονη κόρη τους, Dandan, ο πατέρας της είναι μια μακρινή ανάμνηση, ένα εμπόδιο στη προσπάθειά της να γίνει μπαλαρίνα, αφού το στίγμα την κυνηγάει.
Έτσι, όταν ο Lu φτάνει στο σπίτι τους, η Dandan ενημερώνει τις αρχές, παρά την αντίθετη γνώμη της μητέρας της.
Λίγο πριν το ζευγάρι καταφέρει να ιδωθεί, ο Lu συλλαμβάνεται και πάνω στην αναμπουμπούλα η Yu τραυματίζεται στο κεφάλι.
Τρία χρόνια αργότερα, ο Μάο πέφτει, η επανάσταση φτάνει στο τέλος της και οι πολιτικοί κρατούμενοι απελευθερώνονται.
Ελεύθερος πια, ο Lu επιστρέφει με λαχτάρα στην οικογένειά του, για να βρει τη Dandan να έχει φύγει από το σπίτι και να έχει εγκαταλείψει τα όνειρά της, και την Yu να πάσχει από ψυχοσωματική αμνησία, και να μη τον αναγνωρίζει.
Παρά την απογοήτευση, ο Lu δε το βάζει κάτω και θα κάνει ότι μπορεί για καταφέρει την Yu να τον θυμηθεί.
Η ταινία βασίζεται στο μυθιστόρημα The Criminal Lu Yanshi της Geling Yan, της ίδιας συγγραφέως που έγραψε και το The Flowers of War, με τον Jingzhi Zou (The Grandmaster) να έχει κάνει τη σεναριακή διασκευή.
Το Coming Home λοιπόν είναι με λίγα λόγια ένα ρομαντικό δράμα εποχής, με μια πινελιά πολιτικής κριτικής.
Ξεκινώντας από το τελευταίο, ο Zhang χρησιμοποιεί την ταραχώδη περίοδο της πολιτιστικής επανάστασης μονάχα ως σκηνικό, και δε μπαίνει καν στη διαδικασία να βάλει το μαχαίρι λίγο πιο βαθιά, κάτι για το οποίο κατακρίθηκε έντονα, αφού παρουσιάζει το καθεστώς ιδιαιτέρως light.
Πέραν τούτου όμως, η ιστορία της ταινίας επικεντρώνει στον έρωτα της Yu με τον Lu, ενός ζευγαριού που δε μπορεί να ζήσει την οικογένειά του, με τις συνέπειές των πράξεών τους να τους χτυπάνε δυνατά.
Η χρήση της αμνησίας ως κεντρικό plot mechanism παίζει επικίνδυνα με το μελόδραμα, όμως εκεί φαίνεται η μαεστρία των συντελεστών, μιας και σε κανένα σημείο δε γίνεται πραγματικά ένα τέτοιο.
Η υποϊστορία της Dandan και πως οι πράξεις των γονιών της την επηρεάζουν, αλλά και πως εκείνη αντιδρά ως ανώριμη έφηβη, συμπεριλαμβάνονται στις πολύ δυνατές στιγμές της ταινίας, καθώς και οι προσπάθειες του Lu να προσεγγίσει τη γυναίκα του με διάφορους τρόπους, που προκαλούν έντονα την αληθινή συγκίνηση.
Σύμμαχοι στη σωστή απεικόνιση μιας ιστορία που μπορούσε πολύ εύκολα να ξεφύγει, είναι το πρωταγωνιστικό δίδυμο Li Gong (Shanghai) και Daoming Chen καθώς και η νεαρή πρωτοεμφανιζόμενη Huiwen Zhang.
Είναι γεγονός ότι το κεντρικό στόρι θα μπορούσε να είναι θέμα μελοδράματος της Κλακ Φιλμ, όμως στα χέρια του Yimou Zhang και με το ταλέντο των πρωταγωνιστών, γίνεται μια πολύ ωραία, ευαίσθητη αλλά και σκληρή ταυτόχρονα ρομαντική ταινία, που μπορεί να απολαύσει ο κάθε θεατής.
Στους κινηματογράφους από 20 Οκτωβρίου.
Αλέξανδρος Κυριαζής.