Η ταινία μύθος που λατρεύτηκε όσο λίγες, επιστρέφει 30 χρόνια μετά την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Κανών και ξυπνά την νοσταλγία για τα μακρινά πλέον 80's.
Ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα φιλμ της δεκαετίας του 80 που ενθουσίασε την συντριπτική πλειοψηφία του κοινού και αμφισβητήθηκε από τους κριτικούς, επανεκδίδεται σε νέα ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια και μας περιμένει στις αίθουσες για να το ξανά αποθεώσουμε...(;) ή μήπως ...για να το απομυθοποιήσουμε...;
Ο συνεσταλμένος Jacques (Jan-Marc Barr, Nymphomaniac Vol. II) και ο δυναμικός Enzo (Jean Reno, Για Όνομα του Θεού), δύο παιδικοί φίλοι που ζουν στην Αμοργό, μοιράζονται το ίδιο πάθος για τις καταδύσεις.
Μεγαλώνοντας, χάνουν την επαφή μεταξύ τους και ξανασυναντιούνται μετά από χρόνια στο παγκόσμιο πρωτάθλημα καταδύσεων στην Ταορμίνα της Σικελίας, όπου ο Enzo ως παγκόσμιος πρωταθλητής θα καλέσει τον Jaqcques για να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους αλλά και μία δυνατή παιδική φιλία.
To θρυλικό φιλμ τού Luc Besson ανήκει πια στη σφαίρα του cult εφόσον μυθοποιήθηκε από την μεγαλύτερη μερίδα σινεφίλ και μη θεατών, που το τοποθέτησε πολύ ψηλά στο βάθρο με τις καλύτερες ταινίες της δεκαετίας του '80 και το αρχειοθέτησε μέσα στις ομορφότερες κινηματογραφικές αναμνήσεις μιας ολόκληρης εποχής.
Ένα φιλμ που μνημονεύεται ακόμα και σήμερα ως μία οπτική πανδαισία, όπου δύο αδερφικοί φίλοι, ένας ξαφνικός κεραυνοβόλος έρωτας και το απέραντο γαλάζιο του ωκεανού, κατακλύζουν την μεγάλη οθόνη και τα συναισθήματα.
Είναι όμως αυτά αρκετά για να επιβεβαιώσουν την σπουδαία φήμη που το ακολουθεί όλα αυτά τα χρόνια...;
Ο Luc Besson επιλέγει μία αβανταδόρικη, δοκιμασμένη κινηματογραφική συνταγή με δύο αντίθετους, συναισθηματικά δεμένους χαρακτήρες να μπαίνουν σε ένα ανταγωνιστικό παιχνίδι, δοκιμάζοντας τη φιλία τους.
Παράλληλα συνυπάρχει και το απαραίτητο love story όπου ένας κεραυνοβόλος έρωτας ανθίζει με φόντο τα υπέροχα τοπία και τις πανέμορφες θάλασσες της Σικελίας.
Τι πιο ιδανικό για μια ταινία που θέλει να εντυπωσιάσει (και το καταφέρνει) με τα απλά παραδοσιακά συστατικά ενός ρομάντζου.
Μόνο που ο Γάλλος αντί να σκηνοθετήσει μεθοδικά το σενάριο και τους χαρακτήρες περιστοιχίζοντας τα με φυσικά τοπία, κάνει το αντίθετο και επιδίδεται σε ένα ρεσιτάλ στιλιζαρίσματος, με τη θάλασσα και τα δελφίνια να έχουν τον πρώτο λόγο εκτοπίζοντας το story σε διεκπαιρεωτικό μέσο και τους πρωταγωνιστές σε επιφανειακές ερμηνείες, να σιγοντάρουν γλυκερά, είτε με χλιαρό κοινότυπο χιούμορ, είτε με κλισέ δακρύβρεχτες μελοδραματικές εξάρσεις που δεν πείθουν ακόμα και τον πιο καλοπροαίρετο θεατή.
Μαζί με το υπέροχο, ατμοσφαιρικό σάουντρακ του Eric Serra, τις περίτεχνες λήψεις ακροβατικών από δελφίνια, την καρτποσταλική φωτογραφία και ένα πακέτο χαρτομάντιλα, έχουμε μια απόλυτα επιτυχημένη κινηματογραφική πλάνη που καταφέρνει να ξεγελάσει μία ολόκληρη γενιά, αναγκάζοντας την να της αποδώσει ακόμα και τον τίτλο του αριστουργήματος.
Στους κινηματογράφους σε επανέκδοση από 22 Ιουνίου.
Γιάννης Αποστολίδης.