8 ταινίες σε
πανελλήνια πρεμιέρα και 3 σε αθηναϊκή απαρτίζουν το πρόγραμμα του διαγωνιστικού
τμήματος του 31ου Πανοράματος
Ταινίες αντισυμβατικές και αιχμηρές, φιλμ που εξυμνούν
την αγάπη και αμφισβητούν την εξουσία, τον πλούτο, αλλά και την ίδια την τέχνη,
ταινίες ενηλικίωσης, ασυνήθιστες οικογενειακές ιστορίες και πολιτικά
ντοκιμαντέρ από βετεράνους κινηματογραφιστές ή ταλαντούχους πρωτοεμφανιζόμενους
σκηνοθέτες απαρτίζουν φέτος το διαγωνιστικό τμήμα του 31ου
Πανοράματος.
Οκτώ από τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος
διακρίθηκαν σε διεθνή φεστιβάλ και προβάλλονται σε πανελλήνια πρεμιέρα, ενώ οι
τρεις κάνουν την αθηναϊκή τους πρεμιέρα, μετά την προβολή τους στο Διεθνές
Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Όλες διεκδικούν το βραβείο καλύτερης
ταινίας στη φετινή 31η έκδοση του Πανοράματος Ευρωπαϊκού
Κινηματογράφου. Τα φετινά βραβεία θα
απονείμουν οι επιτροπές της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI), της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου
(Π.Ε.Κ.Κ) και την επιτροπή σκηνοθετών του Πανοράματος, ενώ το βραβείο κοινού θα
απονείμει επιτροπή αναγνωστών του περιοδικού «Αθηνόραμα».
Η
έναρξη του διαγωνιστικού τμήματος θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 29/11 στις
20.00 στον κινηματογράφο Τριανόν με την πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας «Μύγες
του χειμώνα/Vsechno
Bude», ένα κωμικό road-trip ενηλικίωσης από τον
βραβευμένο στο Κάρλοβι Βάρι σλοβένο σκηνοθέτη Olmo Omerzu.
Το
πρόγραμμα περιλαμβάνει άλλες 10 πρόσφατες ευρωπαϊκές παραγωγές, που δεν έχουν κάνει
ακόμα την έξοδό τους στα ελληνικά σινεμά. Αυτές είναι:
«Αγάπη/Agape» (2017,
Κροατία, 87’). Ο βετεράνος Branko Schmidt, ένας από τους χαρακτηριστικούς
εκπροσώπους της κροάτικης κινηματογραφίας, επιστρέφει με το «Αγάπη», μια
αιχμηρή κριτική της παρηκμασμένης κοινωνίας, των εκκλησιαστικών πρακτικών και
της παραμελημένης νεολαίας.
«Μόνη στο γάμο μου/Alone at my wedding»
(2018,
Βέλγιο, 121’). Η Ρουμάνα Marta Bergman κάνει το σκηνοθετικό της
ντεμπούτο στη μεγάλου μήκους με μία ταινία για το ταξίδι της νεαρής Ρομά Πάολα
που προσπαθεί να ξεφύγει από τις παραδόσεις που την πνίγουν.
«Η ευγενική αδιαφορία του κόσμου/The gentle
indifference
of
the
world» (2018, Καζακστάν, Γαλλία, 100’), μια επική ιστορία
αγνής αγάπης σε έναν κόσμο εμμονικό με τον πλούτο και την εξουσία από τον ανεξάρτητο
σκηνοθέτη Adilkhan Yerzhanov. Η ταινία επιλέχθηκε στην κατηγορία “Ένα Κάποιο
Βλέμμα” στο Φεστιβάλ των Κανών.
«Jumpman/Podbrosy» (2018, Ρωσία, Ιρλανδία, Λιθουανία, Γαλλία, 90’). Η τρίτη μεγάλου μήκους
ταινία του Ρώσου Ivan I. Tverdovsky με θέμα ένα αγόρι που πάσχει εκ γενετής από
αναλγησία. Η ταινία απέσπασε την «Ειδική Μνεία της Επιτροπής» στο φεστιβάλ του
Κάρλοβι Βάρι.
«Suleiman Mountain / Sulayman too» (2017, Ρωσία, Κιργιστάν, 101’). Η ρωσίδα σκηνοθέτις Elizaveta Stishova κάνει το
εντυπωσιακό της ντεμπούτο με μια ασυνήθιστη ιστορία με φόντο τα βουνά της
Κιργιζίας για έναν άντρα που ζει στο περιθώριο, τις δύο του γυναίκες και τον
εξαφανισμένο γιο του.
«Η δίκη/Process» (2018,
Ολλανδία, 125’). Το ντοκιμαντέρ του πολυβραβευμένου δημιουργού Sergey Loznitsa
ανασύρει ιστορικά επίκαιρα για να παρουσιάσει μια από τις πρώτες δίκες που
ενορχήστρωσε ο Στάλιν, στην οποία εισαγγελείς, μάρτυρες, κατηγορούμενοι και
δικαστές ψεύδονται στο κοινό και τον ίδιο τους τον εαυτό.
«Η τέχνη καταστρέφει/Back Held Hands»
(2017, Ελλάδα, 104’). Μέσα από τις
σχέσεις μιας οικογένειας ηθοποιών κι έναν «Μάκβεθ για τρεις», ο έμπειρος Νίκος
Κορνήλιος καταθέτει μία ταινία για την πνευματική κορυφή και την ασυλία της
μεγαλοφυΐας.
«Παύση/Pause» (2018, Ελλάδα, Κύπρος, 96’). Στο σκηνοθετικό της
ντεμπούτο στη μεγάλου μήκους, η Τώνια Μισιαλή προσεγγίζει το διαχρονικό θέμα
της φθοράς των σχέσεων μέσα στο γάμο. Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο
διαγωνιστικό τμήμα «East
of West» του Κάρλοβι Βάρι.
«Μια
ιστορία χωρίς όνομα/Una storia senza nome» (2018, Ιταλία, 110’). Δύο χρόνια μετά τις
«Εξομολογήσεις», ο καυστικός Roberto Andò
επιστρέφει με μία ευφυή ντραμεντί για τη δύναμη του σινεμά.
«Les estivants/The summer house» (2018, Ιταλία – Γαλλία, 127’) της γνώριμής μας στην Ελλάδα Valeria Bruni Tedeschi. Πρόκειται για μία
ημι-αυτοβιογραφική ταινία, με την ίδια τη Tedeschi να υποδύεται μία πρόσφατα
διαζευγμένη σκηνοθέτρια.
«Μύγες του χειμώνα/Vsechno Bude» (2018, Τσεχία, Σλοβενία, Πολωνία, Σλοβακία, Γαλλία,
85’), ένα κωμικό road-trip που εξυμνεί την αθωότητα και τον αυθορμητισμό της
νιότης από τον Σλοβένο Olmo
Omerzu, βραβευμένο με το Βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη στο
Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι.
Προσκεκλημένοι
σκηνοθέτες
Οι
σκηνοθέτες που θα παρευρεθούν στο φεστιβάλ για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους
και να μιλήσουν με το κοινό είναι οι: Ελιζαβέτα Στίσοβα, Τώνια Μισιαλή και
Νίκος Κορνήλιος.
***
Μικρού μήκους ταινίες
από σπουδαστές σχολών κινηματογράφου
Πριν
από τις προβολές του διαγωνιστικού τμήματος, προβάλλονται ταινίες μικρού μήκους
από τους σπουδαστές δύο φιλόδοξων κινηματογραφικών σχολών, της Horme Pictures και
του New York College. Αυτές είναι:
«Διάβαση» (Νίκος Μαθιός), «Δωμάτιο» (Κωνσταντίνος Κατσιάμπουλας), «Versus»
(Κώστας Τατάρογλου), «Άσυλα» (Νίκος Βαρβάρογλου), «Bee…my eyes» (Κώστας Λένης),
«Το όπλο» (Παναγιώτης Γλυνός), «Τέλος εποχής» (Αλέξης Μαγιάρ Αγγελόπουλος), «Το
φιλί» (Γιώργος Λεοντακιανάκος), «After dark» (Κωνσταντίνος Γουργιώτης, Γιώργος
Λεοντακιανάκος).
***
Το Πανόραμα
Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου διοργανώνεται υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Νίνου Φένεκ-Μικελίδη.
***
Επιτροπές Διαγωνιστικού Τμήματος
Τα μέλη της κριτικής
επιτροπής Επιτροπή της ΠΕΚΚ είναι οι κριτικοί κινηματογράφου: Γιάγκος
Αντίοχος, Κώστας Ζαλίγκας, Γιάννης Παπαδόπουλος.
Την κριτική
επιτροπή της FIPRESCI απαρτίζουν οι: Mariola Wiktor από
την Πολωνία (Kino, Magazyn Filmowy), Maksim
Kaziuchits από
τη Ρωσία (Telecinet, Iskusstvo Kino) και Νέστορας Πουλάκος (αρχισυντάκτης Vakxikon.gr).
Η επιτροπή
του Πανοράματος αποτελείται από τους σκηνοθέτες: Βασίλης Βαφέας, Μαρίνα
Δανέζη και Τώνης Λυκουρέσης.
Το βραβείο κοινού απονέμει 5μελής επιτροπή αναγνωστών του περιοδικού «Αθηνόραμα».
Εισιτήρια
Γενική είσοδος: 5€ (εξαιρούνται οι τελετές έναρξης
& λήξης)
Κάρτα διαρκείας 5 προβολών: 15€
Κάρτα διαρκείας 10 προβολών: 30€
Όπως
κάθε χρόνο, δίνουμε τη δυνατότητα σε ανέργους και ΑμεΑ να παρακολουθήσουν
δωρεάν τις ταινίες του προγράμματος. Συγκεκριμένα, θα διατίθενται για κάθε
προβολή 10 δωρεάν εισιτήρια, τα οποία οι ενδιαφερόμενοι θα προμηθεύονται από τα
ταμεία των κινηματογράφων 45 λεπτά πριν την έναρξη της προβολής, με σειρά
προσέλευσης, μέχρι εξαντλήσεώς τους. Για την ελεύθερη είσοδο είναι απαραίτητη η
φυσική παρουσία του ενδιαφερομένου, η επίδειξη της επικυρωμένης και σε ισχύ
κάρτα ανεργίας ή αναπηρίας, καθώς και η αστυνομική ταυτότητα.
Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου 2018
www.panoramafest.org
22 Νοεμβρίου - 5 Δεκεμβρίου 2018