Μετά από μήνες συζητήσεων, εκατοντάδες ταινίες και άπειρες προβλέψεις σε social media και site, η Ακαδημία ανακοίνωσε τις φετινές υποψηφιότητες της και όπως πάντα υπήρχαν αναπάντεχες εκπλήξεις, αμήχανες απουσίες, αλλά και επικράτηση των μεγάλων φαβορί.
Σε μια χρονιά με έντονες κοινωνικοπολιτικές αναταραχές στο Trump’s America, τα Oscar αποφάσισαν να κινηθούν σε πιο “indie” ρυθμούς, αγκάλιασαν ξένες παραγωγές και ίσως αυτή είναι η μεγαλύτερη έκπληξη της χρονιάς.
Σφαίρες, SAG και Critics’ Choice μπορεί να είναι ο προάγγελος των μεγάλων υποψηφιοτήτων, όμως τα Oscar δεν θα ήταν Oscar αν δεν έφερναν εκπλήξεις αλλά και νεύρα στους σινεφίλ, κάθε χρόνο μετά την ανακοίνωση της λίστας των υποψηφίων.
Ορισμένους τους περιμέναμε και δεν εμφανίστηκαν ποτέ, άλλοι ξεπήδησαν από το πουθενά και φυσικά υπήρχαν και αυτοί που τους συζητάγαμε καιρό τώρα και ξέραμε ότι θα βρίσκονται σε αυτή τη θέση.
Εδώ είναι όσα μας έκαναν εντύπωση στις φετινές υποψηφιότητες των Oscar…
Απουσία: Bradley Cooper/Peter Farrelly
Ο ηθοποιός – σκηνοθέτης Bradley Cooper απέσπασε τρελές κριτικές και πολύ Oscar buzz, όταν το “A Star Is Born” προβλήθηκε σε Τορόντο και Βενετία και πολλοί έσπευσαν να ανακηρύξουν τον νικητή στην κατηγορία Σκηνοθεσίας μήνες πριν την ανακοίνωση των υποψηφίων.
Βέβαια λογάριαζαν χωρίς τον ξενοδόχο και ο Cooper έφαγε άκυρο και έμεινε εκτός πεντάδας με 8 όμως άλλες υποψηφιότητες για την ταινία του.
Φαβορί για την «Καλύτερη Ταινία», το “A Star Is Born” θα πάει κόντρα στην ιστορία και θα διεκδικήσει το μεγάλο βραβείο χωρίς σκηνοθέτη υποψήφιο.
Αν τα καταφέρει θα γίνει μόλις η τρίτη ταινία που μπόρεσε κάτι τέτοιο.
Το 2013 ο επίσης ηθοποιός - σκηνοθέτης Ben Affleck κέρδισε το βραβείο για το “Argo” χωρίς όμως να προταθεί για την σκηνοθεσία του.
Σε αντίθεση όμως με τον Affleck, ο Cooper είναι φαβορί και για τον Α’ Ανδρικό ρόλο, σε μια κούρσα που θα παιχτεί στη λεπτομέρεια.
Σε παρόμοια θέση και ο Peter Farrelly του “Green Book”.
Μεγάλο φαβορί με 5 υποψηφιότητες, χωρίς όμως την σκηνοθεσία ανάμεσα σε αυτές.
Αν κερδίσει για Καλύτερη Ταινία θα σημάνει, όπως προείπα, την τρίτη φορά που γίνεται κάτι ανάλογο και θα θυμίσει το θεματικά παρόμοιο “Driving Miss Daisy” που κατάφερε αυτή τη νίκη πίσω στο 1991.
Έκπληξη: Γιώργος Λάνθιμος – “The Favourite”
Με 10 υποψηφιότητες ο Λάνθιμος έγινε ο μεγάλος νικητής του πρώτου μέρους των Oscar, αυτού των υποψηφιοτήτων.
Αν και το “The Favourite” ήταν φαβορί για πολλές κατηγορίες, το όνομα του Λάνθιμου στην πεντάδα των σκηνοθετών δεν ήταν και τόσο.
Εκτοπίζοντας Cooper και Farrelly, o Λάνθιμος σκοράρει την πρώτη του υποψηφιότητα στην κατηγορία και κερδίζει ακόμα μια θέση στους οκτώ της «Καλύτερης Ταινίες».
Παράλληλα οι γυναίκες του “The Favourite” κερδίζουν έκαστες μια υποψηφιότητα με την Coleman να είναι φαβορί για τον Α’ ρόλο και τις Stone και Weisz συνυποψήφιες στον Β’ ρόλο.
Άλλος ένας Έλληνας υποψήφιος φέτος, ο Γιώργος Μαυροψαρίδης για το υπέροχο μοντάζ στο “The Favourite”.
Έκπληξη: Pawel Pawlikowski – “Cold War”
Με 3 υποψηφιότητες από το πουθενά και ο Πολωνός θρύλος του σινεμά, Pawel Pawlikowski.
Το “Cold War”, η ταινία που έκανε ποδαρικό στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας, έφερε την διαφορά και ο ήδη βραβευμένος για την “Ida” σκηνοθέτης εκτόπισε και αυτός με την σειρά του μεγάλα ονόματα και έδωσε μαζί με τον Λάνθιμο άρωμα Ευρώπης στα Oscar.
Ο «Ψυχρός Πόλεμος» πέρα από την Σκηνοθεσία θα διεκδικήσει το βραβείο Φωτογραφίας και Ξενόγλωσσης Ταινίας.
Στην κατηγορία της Ξενόγλωσσης μεταξύ άλλων θα αντιμετωπίσει και το αντίπαλο δέος του στις Κάννες, το Ιαπωνικό “Shoplifters”.
Απουσία: “First Man”
Πριν δυο χρόνια διαφημιζόταν ως το χρυσό παιδί του Hollywood, το 2019 όμως θα αρκεστεί «κομπάρσος» με υποψηφιότητες μόνο στα τεχνικά βραβεία.
Ο λόγος για τον Damien Chazelle, σκηνοθέτη του θριαμβευτικού “La La Land” και φέτος υποψήφιου για το “First Man”.
Η ταινία αν και απέσπασε καλά σχόλια, έφαγε Χ από την Ακαδημία στις καλές κατηγορίες.
Χειρότερη όλων η χυλόπιτα για την Claire Foy στον Β’ γυναικείο ρόλο, αλλά και για τον Chazelle στην Σκηνοθεσία και την Καλύτερη Ταινία.
Ούτε ο Justin Hurwitz δεν κατάφερε να κερδίσει υποψηφιότητα, παρ όλη την νίκη του στις Χρυσές Σφαίρες για το μουσικό score της ταινίας.
Απουσία: Timothée Chalamet/Ethan Hawke/John David Washington
Μερικά ονόματα βγήκαν από την λίστα, όσο άλλοι προστέθηκαν.
Οι παραπάνω τρεις βέβαια είναι οι πιο «καυτοί» αγνοούμενοι στις κατηγορίες Α’ και Β’ Ανδρικού ρόλου.
Ο Ethan Hawke ήταν εκπληκτικός ως ιερέας στο ιδιαίτερο “First Reformed”, αλλά τελικά αγνοήθηκε.
Το ίδιο συνέβη και στον Timothée Chalamet, ένα χρόνο μετά την υποψηφιότητα του για το “Call Me By Your Name”.
Ο πρωταγωνιστής του “Beautiful Boy” μπορεί να απέσπασε υποψηφιότητες σε BAFTA και Σφαίρες, αυτό όμως δεν ήταν αρκετό για την Ακαδημία.
Τέλος ο John David Washington ήταν ξεκαρδιστικός στο “Blackkklansman”, όμως η ερμηνεία του δεν κατάφερε να χωθεί στην πεντάδα και άφησε χώρο για άλλες εισαγωγές όπως αυτές του Willem Dafoe ή του Viggo Mortensen.
Εκπλήξεις: Yalitza Aparicio/Marina De Tavira
Το “Roma” είναι η πιο αναπάντεχη επιτυχία της χρονιάς και αυτό επιβεβαιώνεται ξανά.
Η Yalitza Aparicio καταφέρνει να τρυπώσει στις Καλύτερες γυναικείες ερμηνείες της χρονιάς, ενώ η outsider συμπρωταγωνίστρια της, Marina de Tavira, κάνει την εμφάνιση της στην πεντάδα του Β’ γυναικείου ρόλου και εκτοπίζει μεγάλα ονόματα του Hollywood.
Απουσίες: Emily Blunt/Toni Collette/Nicole Kidman
Τρεις ακόμα κυρίες αγνοήθηκαν, ενώ τα στοιχήματα τις έδειχναν ψηλά.
Η Emily Blunt παρά την επιτυχία του “A Quite Place” και την νοσταλγία του “Mary Poppins Returns” δεν κατάφερε να εξουδετερώσει τις «αντιπάλους» της και παραμένει με μια πλούσια φιλμογραφία, αλλά καμία υποψηφιότητα στην ως τώρα καριέρα της.
Κάπως έτσι και η Toni Collette του “Hereditary” που αν και ήταν η έκπληξη του 2018, έμεινε χωρίς υποψηφιότητες.
Τέλος η Nicole Kidman τόσο με το “Destroyer”, όσο και με το “Boy Erased” δεν μπόρεσε να επαναλάβει την επιτυχία που είχε στις Σφαίρες και η Ακαδημία την άφησε μόνη κι έρημη και το κυριότερο χωρίς υποψηφιότητα.
Έκπληξη: “Black Panther”
Τόσα και τόσα κόμικς έγιναν ταινία, αλλά αυτό που γράφει ιστορία είναι το “Black Panther”.
Χωρίς ιδιαίτερη λογική πίσω από την επιτυχία αυτή, η Marvel κερδίζει πρώτη μια θέση στις υποψηφιότητες Καλύτερης Ταινίας και ο «Πάνθηρας» γίνεται ο πρώτος υπερήρωας που καταφέρνει κάτι ανάλογο.
Σε αυτή τη φάση να πω ότι ο «Σκοτεινός Ιππότης» του Nolan μπορεί να κέρδισε 8 υποψηφιότητες (μια παραπάνω από τον “Πάνθηρα”), αλλά καμία από αυτές δεν ήταν στην μεγαλύτερη κατηγορία της βραδιάς.
Παρόλη την ασυνάρτητη και ανούσια αναγνώριση του “Black Panther”, κρατάμε την υποψηφιότητα του Kendrick Lamar για το Oscar Καλύτερου Τραγουδιού με το “All The Stars”.
Τα ακλόνητα φαβορί….
Η “Roma” του Alfonso Cuaron παραμένει το μεγαλύτερο στοίχημα για φέτος.
Με 10 υποψηφιότητες ισοφάρισε την «Ευνοούμενη» του Λάνθιμου και ο Cuaron οδεύει για το δεύτερο του Oscar σκηνοθεσίας, μετά το “Gravity”.
Συνολικά 4 υποψηφιότητες για τον Μεξικανό φέτος, χάνει στο τσακ το ρεκόρ του Disney αφού δεν συμπεριλήφθηκε στην πεντάδα για το καλύτερο μοντάζ.
Η Lady Gaga υποψήφια για δυο Oscar, πράγμα που ξέραμε από τον Οκτώβριο.
Τόσο για το υποκριτικό της ταλέντο, όσο και για το μουσικό.
Η πρωταγωνίστρια του “A Star Is Born” θα βρεθεί αντιμέτωπη με ένα ιερό τέρας του Hollywood, την Glenn Close, αλλά και την Queen Anne του “The Favourite”, Olivia Colman, στον Α’ Γυναικείο ρόλο.
Οσκαρούχος όμως θα στεφθεί σίγουρα όταν τσεπώσει το Oscar για το “Shallow” που είναι υποψήφιο και αδιαφιλονίκητο φαβορί στην κατηγορία Τραγουδιού.
Το “A Star Is Born” με 8 υποψηφιότητες θα διεκδικήσει και το βραβείο για τον B’ Ανδρικό ρόλο, για την ερμηνεία του Sam Elliott.
Το δίδυμο Christian Bale και Amy Adams θριαμβεύει ξανά στην μεγάλη οθόνη και στα Oscar.
Από το “Vice” στις μεγάλες απονομές και από σήμερα υποψήφιοι, αυτός για Α’ Ανδρικό, αυτή για Β’ Γυναικείο.
Ο Bale ευχαρίστησε τον σατανά όταν κέρδισε την Χρυσή Σφαίρα, οπότε θα θέλαμε να ακούσουμε τον λόγο του και στα Oscar.
Αυτό βέβαια θα γίνει αν εξοστρακίσει τον ανταγωνισμό και υπερισχύσει των Rami Malek, Bradley Cooper, Viggo Mortensen και Willem Dafoe.
Από την άλλη η Amy Adams υποψήφια για 6η φορά θα διεκδικήσει το αγαλματίδιο από την Regina King του “If Beale Street Could Talk”.
Αυτές οι δυο κατηγορίες θα έχουν ενδιαφέρον.
Ένοχη απόλαυση η παρουσία του “Bohemian Rhapsody” στην Καλύτερη Ταινία.
Αφότου έφαγε λάσπη όσο καμία άλλη ταινία το 2018, το biopic των Queen που λατρεύτηκε από το κοινό, βρίσκει μια θέση στις κορυφαίες της Χρονιάς και ο αισθησιακός Rami Malek κερδίζει την πολυπόθητη υποψηφιότητα στον Α’ Ανδρικό Ρόλο.
Η επιτυχία των Χρυσών Σφαιρών δεν θα επαναληφθεί, αλλά είναι ευχάριστη έκπληξη να υπάρχει το “Bohemian Rhapsody” στις υποψηφιότητες.
Αναλυτικά όλες οι υποψηφιότητες ΕΔΩ.
Πέτρος Μάκας.