Στα μέσα του 19ου αιώνα στη Βρετανία, ο αυτοδίδακτος γλωσσολόγος James Murray (Mel Gibson, Dragged Across Concrete) αναλαμβάνει ένα τεράστιο έργο.
Να δημιουργήσει ένα πλήρες λεξικό που θα περιέχει κάθε αγγλική λέξη, δίνοντας την ερμηνεία της αλλά και την ιστορική της προέλευση.
Σε αυτό το μεγάλο έργο αναζητά κάθε δυνατή βοήθεια.
Αυτή έρχεται αναπάντεχα από έναν άντρα ο οποίος είναι έγκλειστος σε μια ψυχιατρική φυλακή (Sean Penn, The Secret Life of Walter Mitty), και ο οποίος θα αρχίσει τη δική του αναζήτηση ώστε να συνεισφέρει σε αυτό το έργο.
Ο Farhad Safinia κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο και καταπιάνεται με μια ριψοκίνδυνη βιογραφική ταινία, καθώς σε πρώτο άκουσμα το στόρι μοιάζει να κινείται γύρω από μια δύσκολη και περιορισμένη θεματολογία.
Σεναριακά πάντως, καταφέρνει να δώσει ενδιαφέροντα στοιχεία και να τονίσει την αξία της γλώσσας και του γραπτού λόγου, παρουσιάζοντας παράλληλα και τη συνεχή μάχη ανάμεσα στην παράδοση και τον συντηρητισμό, απέναντι στην εξέλιξη και την πρόοδο.
Από κει και πέρα όμως η σκηνοθετική απειρία διαφαίνεται στον ρυθμό της ταινίας, και κυρίως στην έλλειψη αυτού, παραδίδοντας ένα αποτέλεσμα χωρίς ένταση, το οποίο χάνει σε διάφορες στιγμές το ενδιαφέρον του.
Αυτή την ένταση προσπαθεί να τη δώσει μέσα από τους δύο κεντρικούς χαρακτήρες όπου συναντάμε δύο πολύ δυνατά ονόματα.
Η προσέγγιση των δύο ηθοποιών όμως στους ρόλους καθώς και η σκιαγράφηση αυτών μας αφήνει μισο-ικανοποιημένους.
Και λίγο παραπάνω η παρουσία του Sean Penn ο οποίος μπορεί να μας έχει χαρίσει στο παρελθόν συγκλονιστικές στιγμές, αλλά (και) εδώ, για άλλη μια φορά τα τελευταία χρόνια, αναλώνεται με έντονη ροπή προς την υπερβολή που διαφαίνεται στις κινήσεις, στην ομιλία, ακόμα και στο… μούσι του.
Από την άλλη ο Mel Gibson σε μια πιο συγκρατημένη ερμηνεία είναι αρκετά πιο ταιριαστός, χωρίς να φτάνει στη δραματικότητα που θα απαιτούσε ο χαρακτήρας του.
Τελικά το αποτέλεσμα δεν καταφέρνει να ξεφύγει από τους περιορισμούς της κεντρικής ιδέας, αλλά ούτε και να ανέβει επίπεδο με τις ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών, καθιστώντας το σύνολο σε μεγάλα διαστήματα άνευρο και αναμενόμενο.
Στους κινηματογράφους από 28 Μαρτίου.
Γιώργος Νυκταράκης