Από τον φημισμένο σκηνοθέτη Lutz Becker, το ντοκιμαντέρ “Ο δικέφαλος Αετός του Ναζισμού” (πρωτότυπος τίτλος “The double headed Eagle”) περιγράφει την άνοδο του Αδόλφου Χίτλερ και του Γερμανικού Ναζιστικού κόμματος στα χρόνια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης, όπου επικρατούσε κοινωνικό χάος.
Στηρίζεται σε σύνθεση γνωστών και άγνωστων αρχείων, αποσπάσματα από ταινίες μεγάλου μήκους όπως “Ο Γαλάζιος Άγγελος”, “Βερολίνο, η συμφωνία μιας μεγαλούπολης” ή το “Hitler junge Quex” ντοκιμαντέρ και ειδήσεων.
Οι μελετητές αυτής της περιόδου θα βρουν ελάχιστο υλικό που δεν το γνωρίζουν ήδη από άλλες ταινίες.
Η μουσική και οι ντουμπλαρισμένοι ήχοι μοιάζουν τόσο αυθεντικοί, που ξεχνούμε ότι οι ταινίες του 1920 ήταν βουβές.
Ο σκηνοθέτης καταφέρνει να ξεδιπλώσει περίτεχνα τον τρόπο με τον οποίο προκάλεσαν, χειραγώγησαν και εκμεταλλεύτηκαν αυτό το κοινωνικό χάος κατά τη χρονική περίοδο 1918-1933.
Μεταδίδει τέλεια την ατμόσφαιρα που επικρατούσε στη Γερμανία του ’30, τη φτώχεια και την διάψευση των ψευδαισθήσεων, την κατάρρευση της παλιάς τάξης και την ύπουλη ανάπτυξη μιας νέας ηθικής που ζητούσε αποδιοπομπαίους τράγους.
Ο Ναζισμός βρήκε πρόσφορο έδαφος ν’αναπτυχθεί μέσα σε μια ταραγμένη κοινωνία, όπου ο αυταρχισμός ήταν μια γνώριμη συνήθεια του παρελθόντος.
Ο Χίτλερ απλώς εκμεταλλεύτηκε μια συγκυρία για να στηρίξει την αυτοκρατορία του τρόμου, το Τρίτο Ραιχ, έναν αετό με δυο κεφάλια, που μπορεί οποιαδήποτε στιγμή να ξεπεταχθεί εκεί όπου οι συνθήκες θα το επιτρέψουν.
Τα θύματα τους αποτελούσαν στη συντριπτική πλειοψηφία τους πολιτικά μη δεσμευμένα δημοκρατικά τμημάτα της κοινωνίας.
Η ταινία παρουσιάζει τον σκελετό μιας αποσαθρωμένης κοινωνίας και αποκαλύπτει παραλληλισμούς με σύγχρονα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα.
Με την προβολή αυτών των παραλληλισμών, η ταινία καθιστά την άνοδο του Χίτλερ πιο κατανοητή και κατά κάποιο τρόπο και πιο ψυχρή.
Παρουσιάζονται με τον πιο γλαφυρό τρόπο, μέσα από τα αποσπάσματα των μυθοπλαστικών ταινιών, η νοοτροπία αυτής της περιόδου και οι πολιτικές διενέξεις στις οποίες στηρίχθηκε η προπαγάνδα του ναζιστικού κόμματος.
Χρησιμοποιώντας εξ ολοκλήρου σπάνια αρχεία και εικόνες χωρίς αφήγηση “Ο Δικέφαλος Αετός του Ναζισμού” δίνει γλαφυρά την εικόνα της μαζικής σχιζοφρένειας που συνεπήρε στον όλεθρο τον γερμανικό λαό.
Η αναζήτηση μιας ξεκάθαρης ταυτότητας σε μια πολωμένη κοινωνία εγκαταλείπει αργά την ιδέα της δημοκρατίας για την δικτατορία και την αναρχία.
Τελικά το θύμα γίνεται θύτης.
Η ταινία του Becker είναι μια προειδοποίηση για όσους πιστεύουν ότι ο Ναζισμός πέθανε στα ερείπια του Βερολίνου.
Στους κινηματογράφους από 6 Φεβρουαρίου.
ΔΤ από τη NEW STAR.