Ο Κρίστι, ένας αστυνομικός που κινείται συχνά έξω από τα όρια που ορίζει το επάγγελμά του, ταξιδεύει μέχρι τα Κανάρια Νησιά όπου σκοπεύει να συμμετάσχει στην απόδραση ενός μαφιόζου από τη φυλακή.
Για να το κάνει αυτό καλείται να μάθει μια γλώσσα που βασίζεται σε σφυρίγματα, τα οποία με συγκεκριμένο ήχο αποτελούν μια κρυφή γλώσσα συνεννόησης.
Ο «φεστιβαλικός» Corneliu Porumboiu (12:08 East of Bucharest, Police Adjective) στήνει μια ταινία που φέρει έναν παλιομοδίτικο αέρα κατασκοπικών ταινιών με στοιχεία noir, βάζοντας στο επίκεντρο τη «γλώσσα των Σφυριχτών».
Ωραία σαν ιδέα η εκμάθηση μιας γλώσσας που λειτουργεί ως (αυτό)σκοπός στην εξελικτική πορεία της ιστορίας (μας) αλλά και του ανθρώπου γενικότερα, όπως και η ατμόσφαιρα μυστηρίου που δημιουργεί αρχικά γύρω από τους χαρακτήρες που μας αποκαλύπτονται αργά.
Από την άλλη, η ταινία αφού συστηθεί, δείχνει να ξεμένει από ιδέες, και πέρα από μερικές στιγμές ανατροπών δεν διακρίνεται από εφευρετικότητα, χάνοντας σταδιακά τον ρυθμό της και αποδίδοντας ένα άνευρο αποτέλεσμα ως προς τη δράση, με λίγα χιουμοριστικά διαλείμματα.
Σκηνοθετικά ο Ρουμάνος δημιουργός βάζει ορισμένες εύστοχες πινελιές, δίνοντας την απαιτούμενη ατμόσφαιρα από ταινίες παλαιότερων δεκαετιών, αλλά σεναριακά δεν γεμίζει το χρόνο του παρόλο που μιλάμε για μια ταινία η οποία είναι λίγο μεγαλύτερη των 90 λεπτών, αλλά ούτε σκιαγραφεί επαρκώς τους χαρακτήρες του αφήνοντάς μας κενά ως προς τα κίνητρα και την εξέλιξή τους.
Και για τους ηθοποιούς που βρίσκονται σε αυτούς τους χαρακτήρες, ο Vlad Ivanov με την μετρημένη παρουσία μπορεί να δείχνει ταιριαστός στο ρόλο του αστυνομικού, αλλά στο μυαλό μένει τελικά περισσότερο η εντυπωσιακή εμφανισιακά Catrinel Maron, η οποία χάρη και στην αύρα που την ακολουθεί, λειτουργεί σαν μια γνήσια femme fatale μιας άλλης εποχής.
Τελικά μια ταινία η οποία παρά την όμορφη ατμόσφαιρα που χτίζει ως προς το μυστήριο της, χωρίς έμπρακτες πρωτοτυπίες και ελάχιστες εκπλήξεις καταλήγει σε ένα ομαλό και εύπεπτο σύνολο, που μοιάζει ευχάριστο οπτικά, αλλά δεν καταφέρνει να διαφοροποιηθεί ουσιαστικά.
Στους κινηματογράφους από 27 Φεβρουαρίου.
Γιώργος Νυκταράκης.