Σε κλασσική γαλλική παράδοση το Μάντεψε Ποιος Ήρθε Για Τα Γενέθλια Σου, ασχολείται με τα στοιχεία που αποτελούν τον πυρήνα της κάθε σύγχρονης οικογένειας: άγχος, ζήλια και ένταση.
Ο σκηνοθέτης Cédric Kahn τοποθετεί αυτόν τον πυρήνα στο πλαίσιο των πρόσφατα μεταβαλλόμενων οικονομικών δεδομένων στην Ευρώπη, τα οποία δεδομένα έχουν δημιουργήσει ένα ρήγμα μεταξύ της μέχρι πρόσφατα bourgeois οικογένειας και της οικογένειας που πλέον πασχίζει να κρατήσει την ποιότητα ζωής και την άνεση που αυτή έχει μάθει να απολαμβάνει.
Με άλλα λόγια, περιγράφει τους αγώνες των προνομιούχων.
Η περίπλοκη και ποικιλόμορφη οικογένεια που φτιάχνει ο Kahn, αντικατοπτρίζει την κάθε σύγχρονη κοινωνία.
Ο φιλόδοξος καλλιτέχνης, η επαναστατική νεολαία, ο νεόπλουτος οικογενειάρχης, ο τεμπέλης millennial, και η παραδοσιακή μητέρα, αποτελούν αρχέτυπα κοινωνικών ομάδων, και οι συγκρούσεις τους συνιστούν σύνηθες φαινόμενο στον καθημερινό αγώνα επιβίωσης.
Η ταινία διαδραματίζεται σε μια οικογενειακή γιορτή, με αφορμή τα γενέθλια της Andréa (Catherine Deneuve, La Verite), η μητέρα και το κεφάλι της οικογένειας.
Εκεί βρίσκονται τα παιδιά και τα εγγόνια της Andréa, ο καθένας κουβαλώντας τα προβλήματα του, αλλά κανείς δεν τα συζητά, για να μην σπάσει η ψευδαίσθηση της ιδανικής οικογένειας.
Αυτό θα αλλάξει με τον απρόσμενο ερχομό της Claire (Emmanuelle Bercot, Το Τελευταίο Μάθημα), το «μαύρο πρόβατο» της οικογένειας, η οποία θα ταράξει τα νερά.
Παραλληλίζοντας τον μικρόκοσμο της οικογένειας με ένα ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο, είναι εύκολο να δεχτεί κανείς πως τα μυστικά, οι δολοπλοκίες και τα συμφέροντα αποτελούν πλέον κάτι το συνηθισμένο.
Στο πλαίσιο όμως μιας οικογένειας, φανερώνεται η παράλογη φύση αυτών των συμπεριφορών, και αυτός είναι πιστεύω και ο λόγος που ο Cédric Kahn απομονώνει την οικογένεια της ιστορίας του σε ένα σπίτι που μοιάζει να βρίσκεται στη μέση του πουθενά, έξω από τον υπόλοιπο κόσμο, κάτι σαν ένα πείραμα, μια περιπτωσιολογική μελέτη.
Το Μάντεψε Ποιος Ήρθε Για Τα Γενέθλια Σου, εμπίπτει επίσης στην κατηγορία των πολιτισμικών προϊόντων που εσκεμμένα σχολιάζουν το φαινόμενο του έντονου banalization της ανθρώπινης εμπειρίας.
Με άλλα λόγια, την ψυχρή εκμετάλλευση ουσιαστικών ανθρώπινων προβλημάτων και την μετατροπή τους σε κωμικές ιστοριούλες ψυχαγωγίας, με τελικό αποτέλεσμα την «κανονικοποίηση» και την αποδοχή τους.
Αυτό με τη σειρά του, έχει ως κύριο αποτέλεσμα ένα είδος κοινωνική νάρκωση.
Οι ιδέες αυτές βρίσκουν τη θεωρητική τους βάση στους φιλοσόφους της σχολής της Φρανκφούρτης, κυρίως τον Herbert Marcuse, ο οποίος ενώ έγραφε κυρίως για την έντονη κεφαλαιοκρατική και καταναλωτική μανία που παρατηρείται στην Αμερική της δεκαετίας του 1960, οι θεωρίες του έχουν πλέον ενσωματωθεί και στα πιο σύγχρονα ευρωπαϊκά δεδομένα.
Η διαφορά είναι ότι σήμερα, ταινίες σαν το Μάντεψε Ποιος Ήρθε Για Τα Γενέθλια Σου μετατρέπουν τις ανθρώπινες αυτές τραγικές εμπειρίες σε διασκεδαστικές ιστορίες συνειδητά και με σκοπό την κριτική των συνθηκών που τις δημιουργούν.
Στους κινηματογράφους από 12 Μαρτίου.
Αντριάν Σαλτέ.