Μίας και η συγκεκριμένη σειρά ξεκίνησε να παίζεται και πάλι στην τηλεόραση της ΕΡΤ σκέφτηκα «Ας κάτσω να τη δω αφού είναι πολυβραβευμένη και ισπανικής παραγωγής».
Βέβαια, δεν την παρακολούθησα στην τηλεόραση καθώς τα επεισόδια είναι κάθε μέρα στις 21:00 και χρειάζεται υπομονή 24 ωρών.
Ολοκλήρωσα τη σειρά στο web tv αρχείο της ΕΡΤ και όπου αλλού κατάφερα να την βρω μέσα σε 3 ημέρες γιατί ειλικρινά ήταν φανταστική.
Το El tiempro entre costuras, δηλαδή «Ο χρόνος ανάμεσα στις ραφές», είναι μία πραγματικά εκπληκτική σειρά που αξίζει να δείτε όλοι (ειδικά οι λάτρεις των ισπανικών)!
Δυστυχώς στην Ελλάδα αποφάσισαν να μεταφράσουν τον τίτλο ως «Η μοδίστρα» επιλογή που καταστρέφει το νόημα του τίτλου «ανάμεσα στις ραφές».
Ανάμεσα στις ραφές των φορεμάτων και στις ραφές της ιστορίας, εκεί δηλαδή που βρίσκεται η πρωταγωνίστριά μας Sira Quiroga (Adriana Ugarte, Ερωτευμένος με τη Γυναίκα μου).
Η σειρά αποτελεί τηλεοπτική μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου της María Dueñas από τους Iñaki Mercero, Iñaki Peñafiel, Norberto López Amado στη σκηνοθεσία και τους Susana López Rubio, Alberto Grondona και Carlos Montero στο σενάριο.
Τις υπέροχες εικόνες και τη φανταστική φωτογραφία της σειράς ντύνει με τις ονειρικές μουσικές και τις μελωδικές παρτιτούρες του ο Cesar Benito.
Το κυρίως μέρος της σειράς καλύπτει ένα χρονικό διάστημα από το 1934 έως και τα μέσα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Εμείς παρακολουθούμε την ιστορία της Sira, μία φτωχής νεαρής ταλαντούχας μοδίστρας από τη Μαδρίτη.
Κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου και καθώς ετοιμάζεται να παντρευτεί τον αρραβωνιαστικό της, παρακινημένη από την νεανική επιπολαιότητα της, ερωτεύεται έναν έμπορο γραφομηχανών και φεύγει μαζί του στην Ταγγέρη του Μαρόκο, το οποίο ήταν προτεκτοράτο της Ισπανίας και της Γαλλίας, για να αρχίσουν μία νέα ζωή.
Δυστυχώς, όμως, εκείνος, αφού ξοδεύει σχεδόν όλα τα χρήματα της, την παρατάει εκεί μόνη και έγκυο.
Μέσα στην απελπισία της φεύγει κρυφά από το ξενοδοχείο του διέμεναν αλλά στο δρόμο για την επιστροφή της στην Ισπανία λιποθυμά και μεταφέρεται στην πόλη Τετουάν.
Εκεί θα μάθει ότι έχασε το παιδί της και ότι καταζητείται για χρέη στο ξενοδοχείο τα οποία άφησε ο πρώην -πλέον- αγαπημένος της Ramiro Arribas (Rubén Cortada).
Της απαγορεύεται, λοιπόν, η έξοδος από τα σύνορα και για να καταφέρει να ζήσει και να ορθοποδήσει ξανά, καταφεύγει στην μόνη τέχνη που γνώριζε: δουλεύει ως μοδίστρα για τις Ευρωπαίες κυρίες.
Οι γνωριμίες της με την Υψηλή κοινωνία Άγγλων αλλά κυρίως Ισπανών που σχετίζονται με Γερμανούς υψηλόβαθμους Ναζί, γίνεται η αφορμή να επιστρέψει στη Μαδρίτη στο ξέσπασμα του Β’ Π.Π. ως κατάσκοπος των Βρετανικών Μυστικών Υπηρεσιών.
Εκεί, επιδίδεται πάλι στην τέχνη της και ράβοντας τις συζύγους Ναζί αξιωματικών συλλέγει τις απαραίτητες πληροφορίες.
Σε τι να πρωτοαναφερθώ σχετικά με αυτή τη σειρά!
Αποτελεί μία από τις ωραιότερες σειρές εποχής που έχω δει, γυρισμένη σε πολλές και διαφορετικές μαγευτικές τοποθεσίες: Ταγγέρη, Λισσαβόνα, Μαδρίτη, Γκουανταλαχάρα, Τολέδο.
Μέσα από τη φωτογραφία βλέπουμε τις ιδιαιτερότητες της κάθε πόλης, τη γραφικότητα, τα χρώματα, τους ανθρώπους της και τη διαφορετικότητά τους.
Οι εικόνες ξεχύνονται καθώς η Sira ζει την περιπετειώδη καθημερινότητά της ανάμεσα στις ραφές.
Στις ραφές από τα φορέματα των πλούσιων κυριών, στις ραφές του Β Παγκοσμίου Πολέμου και του Ισπανικού εμφυλίου.
Κάπου ανάμεσα στο χάος, τον πόνο και το φόβο.
Παρόλο που η Sira κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου βρισκόταν στην Ταγγέρη (δηλαδή στην ουσία δεν τον βίωσε), έζησε ωστόσο το δικό της προσωπικό δράμα, τον δικό της αγώνα για επιβίωση και για να ξαναβρεί την αξιοπρέπεια της.
Η σειρά έχει ένα πολυπληθές cast ταλαντούχων ηθοποιών που πλαισιώνουν την εντυπωσιακή και σαγηνευτική Adriana Ugarte, η οποία- συγχωρέστε με αν υπερβάλλω αλλά δεν υπερβάλλω- με την παρουσία της κατακλύζει την οθόνη.
Η γοητευτική ηθοποιός είναι ένας χείμαρρος εκφραστικότητας με περισσό ταλέντο, ένα πραγματικό διαμάντι που ταιριάζει γάντι στον μυστηριώδη χαρακτήρα και τον δυναμισμό της μοδίστρας και κατασκόπου Sira.
Οι υπόλοιποι πρωταγωνιστικοί χαρακτήρες όπως η Rosalinda Fox (Hannah New, Maleficent) που είναι η πολύ στενή φίλη της Sira, ο Marcus Logan (Peter Vives), ο γοητευτικότατος Άγγλος δημοσιογράφος που ερωτεύεται τη Sira, η Candelaria (Mari Carmen Sánchez, Το Ξέρουν Όλοι), η γυναίκα που τη φιλοξενεί στην Τετουάν και αναπτύσσουν μία δυνατή σχέση στοργής και όλοι οι ηθοποιοί ο καθένας ξεχωριστά, μας μεταφέρουν με το ταλέντο και την φυσικότητά τους σε εκείνη την πολύ δύσκολη στιγμή της ιστορίας, προσφέροντας μας ο καθένας ένα ιδιαίτερο στοιχείο της εποχής και της γενικότερης κατάστασης.
Γυρισμένη χωρίς εικόνες πολέμου, η σειρά μας αποκαλύπτει μία άγνωστη για πολλούς πλευρά του Β’ Π.Π. και του Ισπανικού Εμφυλίου δίνοντας ένα έναυσμα για περαιτέρω αναζήτηση και υπενθυμίζοντας μία περίοδο που δεν πρέπει να επιτρέψουμε να λησμονηθεί.
Ο πόλεμος μπορεί να μην παρουσιάζεται σε πρώτο πλάνο αλλά η σκιά του απλώνεται σε ολόκληρη την σειρά και καθορίζει την εξέλιξη της.
Παρότι η εποχή δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια, μπορούμε να πούμε πως όλα είναι ιδωμένα από μία φεμινιστική πλευρά, μέσα από το δυναμισμό, την εφευρετικότητα, την ψυχική δύναμη και το θάρρος που κρύβεται μέσα στην γυναικεία καρδιά και εκφέρεται όχι μόνο από την πρωταγωνίστρια αλλά από όλες τις γυναικείες παρουσίες του έργου.
Πάντα, βέβαια, υπό το πρίσμα του φόβου, του πόνου και της αγωνίας της εποχής.
Όλη η ιστορία είναι γυρισμένη μέσα από τα γυναικεία μάτια μιας τόσο απλής αλλά και τόσο σύνθετης γυναίκας που ασχολείται με ένα κατεξοχήν γυναικείο- για την εποχή- επάγγελμα και που καταλήγει από το πολυτελές ατελιέ της στο χείλος του γκρεμού και πάλι πίσω.
Η ιστορία ξεδιπλώνεται τόσο απλοϊκά αλλά και μεθοδευμένα και ακόμη κι αν ορισμένες φορές πάει να ξεφύγει λίγο επανέρχεται και πάλι με κάτι νέο και αναπάντεχο.
Περιέχει σχεδόν τα πάντα: Ιστορία, δράμα, περιπέτεια, μυστήριο, έρωτα και στο background η πραγματικά μαγευτική μουσική του Cesar Benito σε βάζουν για τα καλά σε ένα κλίμα από το οποίο δεν θες να βγεις.
Και όπως λέει η Sira σε κάποια από τα τελευταία λόγια που ακούγονται στη σειρά: Όλοι παίζουμε τον ρόλο μας στη μοίρα του κόσμου.
Ζωή Γιαννακούλη.