Πριν λίγα χρόνια,
η Kata Wéber, συνεργάτιδα και σύζυγος του πολυβραβευμένου Ούγγρου
σκηνοθέτη Kornél Mundruczó (White God, Jupiter’s Moon) βίωσε την
υπέρτατη τραγωδία όταν έχασε το παιδί που κυοφορούσε.
Ο μόνος τρόπος για να
αντιμετωπίσει τα συναισθήματα που ένοιωθε ήταν να τα βάλει στο χαρτί.
Και κάπως
έτσι γεννήθηκε το Pieces of a Woman.
Η ιστορία μας συστήνει
την Martha και τον Sean, ένα ζευγάρι που από μέρα σε μέρα
περιμένουν το πρώτο τους παιδί.
Έχουν επιλέξει η γέννα να γίνει στο σπίτι με τη
βοήθεια μιας μαίας.
Η ώρα φτάνει και ο τοκετός δεν πάει πολύ καλά.
Η μικρή Yvette γεννιέται, όμως λίγα δευτερόλεπτα αργότερα αφήνει την τελευταία της πνοή.
Η
ανείπωτη τραγωδία συνταράσσει και τους δύο γονείς, με τη σχέση τους το επόμενο
διάστημα να οδηγείται στα άκρα.
Για να βγάλουμε
τον ελέφαντα από το δωμάτιο, το πολυσυζητημένο εισαγωγικό 20λεπτο μονόπλανο του
τοκετού είναι από τις πιο δυνατές κινηματογραφικές σκηνές των τελευταίων ετών
και είναι πραγματικά κρίμα που δεν είχαμε την ευκαιρία να την απολαύσουμε σε
μια σκοτεινή αίθουσα.
Μόνο εν μέρει χορογραφημένο, με τον σκηνοθέτη να δίνει στους
ηθοποιούς ελευθερία να βιώσουν τη σκηνή με τη μεγαλύτερη δυνατή ψευδαίσθηση
ρεαλισμού, οι Shia LaBeouf, Molly Parker και φυσικά πάνω απ’
όλους η Vanessa Kirby μας δίνουν ερμηνείες που απλά σε κάνουν να
νιώθεις πως βρίσκεσαι στο δωμάτιο ενός πραγματικού τοκετού, με όλη την αγωνία,
τον ενθουσιασμό, την πρόωρη ευτυχία και τον επακόλουθο τρόμο και πανικό να αποτυπώνονται
στην εντέλεια.
Ειλικρινά ήμουν
αρνητικά προκατειλημμένος για το τί θα έβλεπα στη συνέχεια μιας και είχα ακόμα
μπροστά μου 90 λεπτά ταινίας και δεν είχε ιδιαίτερη όρεξη να παρακολουθώ επί
μιάμιση ώρα ένα ζευγάρι να μαλώνει, να μυξοκλαίει και να αλληλοκατηγορείται.
Το
μέγεθος της έκπληξης λοιπόν, ήταν αδιανόητο.
Το σενάριο σπάει όλες
τις κινηματογραφικές νόρμες, ξεχνάει τα πρέπει και τα “τι θέλει να δει ο θεατής”
και μας παρουσιάζει τους μήνες που επακολούθησαν της τραγωδίας με αριστουργηματική
κυνικότητα.
Ο τρόπος που ο καθένας αντιδράει είναι τελείως διαφορετικός, όπως
άλλωστε συμβαίνει και στη πραγματικότητα.
Ειλικρινά, δεν μπορούσα να
αποκωδικοποιήσω τα συναισθήματα της Martha, και πιθανότατα
μια γυναίκα θεατής να είχε αντίστοιχη αντίδραση για τον Sean.
Αυτή ακριβώς ήταν η μαγεία του Pieces of a
Woman, ο τρόπος που καταφέρνει να ξεδιπλώσει χωρίς ίχνος exposition, χωρίς
ούτε μία επαναλαμβανόμενη σκηνή ή νεκρά διαστήματα με άγαρμπες σιωπές, τη
ψυχική κατάσταση του ζευγαριού.
Η Vanessa Kirby στο ρόλο της Martha είναι αναμφισβήτητα συγκλονιστική και αξίζει και με το παραπάνω μια θέση
στη πεντάδα της κατηγορίας καλύτερης ερμηνείας.
Μπορεί όχι ακριβώς εξίσου, αλλά
εξαιρετικοί είναι και οι συμπρωταγωνιστές της, Shia LaBeouf και Ellen
Burstyn και ειδικά για την δεύτερη είναι έγκλημα η απουσία της από τη κατηγορία β’
γυναικείου, με την 88χρονη παρακαλώ ηθοποιό να δίνει τη καλύτερη ερμηνεία της από
εποχής Requiem for a Dream.
To Pieces of a Woman συγκαταλέγεται στις πιο ώριμες, κυνικά
ρεαλιστικές και ταυτόχρονα βαθιά συναισθηματικές ταινίες που έχω δει ποτέ.
Ο Kornél
Mundruczó με την Kata Wéber ξόρκισαν το προσωπικό τους δράμα με ένα μικρό αριστούργημα
που αξίζει πολύ μεγαλύτερης προσοχής από τα «Προτείνεται»
του Netflix.
Αλέξανδρος Κυριαζής