Στο πλευρό του Bradley Cooper ο Mεξικανός δημιουργός έχει φροντίσει να συγκεντρώσει ένα υπερταλαντούχο καστ με τους Cate Blanchett, Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara, Ron Perlman, Mary Steenburgen και David Strathairn.
Το φιλόδοξο μείγμα υπόσχεται μία ταινία που θα καταγραφεί ως ένα ακόμα αριστούργημα του Guillermo Del Toro και ένα σίγουρο φαβορί για την κούρσα των Όσκαρ.
ΣΎΝΟΨΗ
O χαρισματικός και φιλόδοξος Stanton Carlisle (Bradley Cooper) γίνεται μέλος ενός περιοδεύοντα θιάσου και κερδίζει την εύνοια του μέντιουμ Zeena (Toni Collette) και του συζύγου της Pete (David Strathairn). Σύντομα,θα χρησιμοποιεί τις νέες του γνώσεις για να κάνει κομπίνες σε βάρος της πλούσιας ελίτ της Νέας Υόρκης του 1940. Έχοντας την αγνή Molly (Rooney Mara) πιστή στο πλευρό του, ο Stanton καταστρώνει ένα κόλπο με στόχο έναν μεγιστάνα (Richard Jenkins), με τη βοήθεια μιας μυστηριώδους ψυχιάτρου (Cate Blanchett), που μπορεί να είναι και η πιο επικίνδυνη αντίπαλός του.
O χαρισματικός και φιλόδοξος Stanton Carlisle (Bradley Cooper) γίνεται μέλος ενός περιοδεύοντα θιάσου και κερδίζει την εύνοια του μέντιουμ Zeena (Toni Collette) και του συζύγου της Pete (David Strathairn). Σύντομα,θα χρησιμοποιεί τις νέες του γνώσεις για να κάνει κομπίνες σε βάρος της πλούσιας ελίτ της Νέας Υόρκης του 1940. Έχοντας την αγνή Molly (Rooney Mara) πιστή στο πλευρό του, ο Stanton καταστρώνει ένα κόλπο με στόχο έναν μεγιστάνα (Richard Jenkins), με τη βοήθεια μιας μυστηριώδους ψυχιάτρου (Cate Blanchett), που μπορεί να είναι και η πιο επικίνδυνη αντίπαλός του.
ΤΟ ΣΚΟΤΆΔΙ ΠΆΡΆΜΟΝΕΎΕΙ ΟΣΟΎΣ ΤΟ ΆΝΆΖΗΤΟΎΝ
«Με ενδιέφερε πολύ να αφηγηθώ μια ιστορία για το πεπρωμένο και την ανθρωπιά. Ο Stanton Carlisle έχει όλα τα φόντα για να αλλάξει τη ζωή του. Έχει ανθρώπους γύρω του που τον πιστεύουν, τον αγαπούν και τον εμπιστεύονται. Αλλά το κίνητρό του και η ύβρις του είναι τόσο ισχυρά που τον στρέφουν στην αντίθετη κατεύθυνση»
- Guillermo Del Toro
«Με ενδιέφερε πολύ να αφηγηθώ μια ιστορία για το πεπρωμένο και την ανθρωπιά. Ο Stanton Carlisle έχει όλα τα φόντα για να αλλάξει τη ζωή του. Έχει ανθρώπους γύρω του που τον πιστεύουν, τον αγαπούν και τον εμπιστεύονται. Αλλά το κίνητρό του και η ύβρις του είναι τόσο ισχυρά που τον στρέφουν στην αντίθετη κατεύθυνση»
- Guillermo Del Toro
Με την ταινία Nightmare Alley, ο καλλιτέχνης και μοναδικός παραμυθάς Guillermo Del Toro ταξιδεύει σε έναν σκοτεινό, καθηλωτικό και ρεαλιστικό κόσμο, τον κινηματογραφικό κόσμο του φιλμ νουάρ. Η ταινία περνάει από τον στενό κύκλο ενός περιοδεύοντα θιάσου στα σαλόνια του πλούτου και της εξουσίας, όπου κατοικεί η προδοσία και η παραπλάνηση. Στον πυρήνα της ιστορίας ερίσκεται ένας άντρας που πουλάει την ψυχή του στην τέχνη της εξαπάτησης. Αυτός είναι ο Stanton Carlisle (Bradley Cooper), ένας περιπλανώμενος απατεώνας που μεταμορφώνεται σε έναν λαμπερό σόουμαν, ο οποίος χειρίζεται αριστοτεχνικά τους πάντες. Φτάνει στο σημείο να νομίζει ότι μπορεί να κοροϊδέψει την
ίδια τη μοίρα. Όσο πλησιάζει το ντελιριακό του κορύφωμα, ο Del Toro περιγράφει ένα έκρυθμο αμερικανικό όνειρο.
Η ταινία του Del Toro βασίζεται στο σκοτεινό μυθιστόρημα του William Lindsay Gresham που κυκλοφόρησε το 1946 με πρωταγωνιστή έναν χαρισματικό και επίμονο πωλητή που καταστρέφεται από την ανεξέλεγκτη φιλοδοξία του. Νιώθοντας μία φυσική έλξη για τον μακάβριο και βαθιά ανθρώπινο κόσμο των θεαμάτων ενός τσίρκου, ο Del Toro είδε στο βιβλίο του Gresham μία αυτοβιογραφία του συγγραφέα και ήθελε να εξερευνήσει τις θολές γραμμές ανάμεσα στην ψευδαίσθηση και την πραγματικότητα, την απόγνωση και τον έλεγχο, την επιτυχία και την τραγωδία. Θεώρησε το μυθιστόρημα ένα προειδοποιητικό παραμύθι για τη σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού καπιταλισμού.
Πιο αιχμηρή από τα υπόλοιπα έργα του, αυτή η ταινία είναι μία ιστορία εγκλήματος, προδοσίας και τιμωρίας, με τη μυθική ποιότητα που χαρακτηρίζει τις ταινίες του (Ο Λαβύρινθος Του Πάνα-Pan’s Labyrinth και Η Μορφή του Νερού-The Shape of Water).
Ο Del Toro λέει ότι στράφηκε συνειδητά σε νέες σκηνοθετικές κατευθύνσεις. «Αυτή είναι η πρώτη ταινία μου, που παρά τη μαγική της ατμόσφαιρα, δεν είναι στυλιζαρισμένη. Είναι τοποθετημένη στην πραγματικότητα, eίναι άμεση και αναγνωρίσιμη» λέει. Η ιστορία πραγματεύεται τη διαφθορά, την ανηθικότη τα, τη λαγνεία, την προδοσία και τον παραλογισμό, καθώς ο Stanton εκμεταλλεύεται με κυνισμό την ανάγκη των ανθρώπων να πιστέψουν σε κάτι ανώτερο. Ο Del Toro λέει: «Ήθελα να κάνω μία κλασική ιστορία με έναν σύγχρονο τρόπο. Ήθελα το κοινό να νιώσει ότι βλέπει κάτι συναφές με τον δικό μας κόσμο».
Η Cate Blanchett, που υποδύεται το αντίθετο της femme fatale με τον ρόλο της ευφυέστατης ψυχαναλύτριας Dr. Lilith Ritter, λέει για την ταινία: «Έχει να κάνει με τον φόβο, την απληστία, τον χειρισμό. Ο κόσμος του τσίρκου μπορεί να έχει κόλπα και δόλο, αλλά είναι μία πραγματική κοινότητα. Είναι η υψηλή κοινωνία που είναι πιο απειλητική και τρομαχτική».
ίδια τη μοίρα. Όσο πλησιάζει το ντελιριακό του κορύφωμα, ο Del Toro περιγράφει ένα έκρυθμο αμερικανικό όνειρο.
Η ταινία του Del Toro βασίζεται στο σκοτεινό μυθιστόρημα του William Lindsay Gresham που κυκλοφόρησε το 1946 με πρωταγωνιστή έναν χαρισματικό και επίμονο πωλητή που καταστρέφεται από την ανεξέλεγκτη φιλοδοξία του. Νιώθοντας μία φυσική έλξη για τον μακάβριο και βαθιά ανθρώπινο κόσμο των θεαμάτων ενός τσίρκου, ο Del Toro είδε στο βιβλίο του Gresham μία αυτοβιογραφία του συγγραφέα και ήθελε να εξερευνήσει τις θολές γραμμές ανάμεσα στην ψευδαίσθηση και την πραγματικότητα, την απόγνωση και τον έλεγχο, την επιτυχία και την τραγωδία. Θεώρησε το μυθιστόρημα ένα προειδοποιητικό παραμύθι για τη σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού καπιταλισμού.
Πιο αιχμηρή από τα υπόλοιπα έργα του, αυτή η ταινία είναι μία ιστορία εγκλήματος, προδοσίας και τιμωρίας, με τη μυθική ποιότητα που χαρακτηρίζει τις ταινίες του (Ο Λαβύρινθος Του Πάνα-Pan’s Labyrinth και Η Μορφή του Νερού-The Shape of Water).
Ο Del Toro λέει ότι στράφηκε συνειδητά σε νέες σκηνοθετικές κατευθύνσεις. «Αυτή είναι η πρώτη ταινία μου, που παρά τη μαγική της ατμόσφαιρα, δεν είναι στυλιζαρισμένη. Είναι τοποθετημένη στην πραγματικότητα, eίναι άμεση και αναγνωρίσιμη» λέει. Η ιστορία πραγματεύεται τη διαφθορά, την ανηθικότη τα, τη λαγνεία, την προδοσία και τον παραλογισμό, καθώς ο Stanton εκμεταλλεύεται με κυνισμό την ανάγκη των ανθρώπων να πιστέψουν σε κάτι ανώτερο. Ο Del Toro λέει: «Ήθελα να κάνω μία κλασική ιστορία με έναν σύγχρονο τρόπο. Ήθελα το κοινό να νιώσει ότι βλέπει κάτι συναφές με τον δικό μας κόσμο».
Η Cate Blanchett, που υποδύεται το αντίθετο της femme fatale με τον ρόλο της ευφυέστατης ψυχαναλύτριας Dr. Lilith Ritter, λέει για την ταινία: «Έχει να κάνει με τον φόβο, την απληστία, τον χειρισμό. Ο κόσμος του τσίρκου μπορεί να έχει κόλπα και δόλο, αλλά είναι μία πραγματική κοινότητα. Είναι η υψηλή κοινωνία που είναι πιο απειλητική και τρομαχτική».
Η ΜΕΤΆΦΟΡΆ ΕΝΟΣ ΕΦΙΆΛΤΗ ΣΤΗ ΜΕΓΆΛΗ ΟΘΟΝΗ
Ο Stanton Carlisle ξεκινά από το μηδέν. Είναι τόσο απεγνωσμένος να ξεφύγει από την καταγωγή του, που αποφασίζει να δουλέψει για έναν περιοδεύοντα θίασο και να γίνει μέλος του. Δεν του κάνουν ερωτήσεις, δεν τους νοιάζει το παρελθόν του, φτάνει να κάνει τη δουλειά. Η άνοδος του Stanton στην ιεραρχία του θιάσου τον οδηγεί στις ανώτερες τάξεις της αμερικανικής κοινωνίας με φόντο την οικονομική ύφεση της Αμερικής.
Ο Del Toro έγραψε το σενάριο με την Kim Morgan, που είναι κριτικός κινηματογράφου και δημοσιογράφος με αγάπη για την κινηματογραφική ιστορία. Είναι και οι δύο θαυμαστές του ομώνυμου μυθιστορήματος, οπότε άρχισαν να ερευνούν τη ζωή του William Lindsay Gresham για να ανακαλύψουν ότι η ζωή του συγγραφέα αντανακλούσε τον Stanton Carlisle σε αξιοσημείωτο βαθμό. Μαγεμένος από τους θιάσους στο Coney Island, ο Gresham παρέμεινε έκθαμβος όλη του τη ζωή. Όταν υπηρέτησε στον Ισπανικό Εμφύλιο, απέκτησε φιλική σχέση με έναν στρατιώτη που του διηγούνταν τις παράξενες περιπέτειες του όταν ταξίδευε με περιοδεύοντες θιάσους. Το συγγραφικό ντεμπούτο του Gresham έγινε με το Nightmare Alley, που βυθίζεται στη συναρπαστική ζωή ενός θιάσου. Εκεί, ο Stanton Carlisle μαθαίνει τα εκκεντρικά κόλπα του Pete και της Zeena και γίνεται ο ίδιος μέντιουμ. Συνειδητοποιεί ότι μπορεί να πλουτίσει, προσφέροντας ψεύτικη παρηγοριά στους πλούσιους. Το βιβλίο ακολουθεί την οπτική του Stanton καθώς παραπλανά τους άλλους, ενώ δεν μπορεί να ξεφύγει από τον ίδιο του τον φόβο. «Θέλαμε να τονίσουμε την ιδέα ότι κάποιοι, τότε και τώρα, εκμεταλλεύονται πνευματικά τους αθώους» λέει ο Del Toro.
Στην κινηματογραφική τους μεταφορά, η Morgan και ο Del Toro φέρνουν στο προσκήνιο τις ιστορίες τριών γυναικών και το κοινό παρακολουθεί την πορεία του Stanton καθώς εμπλέκεται με καθεμία από αυτές. Λέει ο Del Toro: «Θεματικά, με ενδιαφέρει πολύ η εξερεύνηση του είδους από μία διαφορετική οπτική. Αντί για μία femme fatale, έχουμε τρεις ισχυρές γυναικείες φιγούρες και έναν home fatale». Η
ξύπνια μέντιουμ Zeena (Toni Collette) του ανοίγει τα μάτια για το πώς να λειτουργεί στην κοινωνία της Αμερικής. Η αφοπλιστική ενζενί Molly (Rooney Mara) ερωτεύεται την αισιοδοξία του.
Και η ψυχαναλύτρια Dr. Lilith Ritter (Cate Blanchett), που έχει επιβιώσει η ίδια από σωματικά και ψυχολογικά τραύματα, καταλαβαίνει και προσπαθεί να χειριστεί η ίδια τον χειριστικό Stanton. Όλες βοηθούν τον Stanton να ακονίσει τις δεξιότητές του, όλες τον παρακολουθούν να κάνει τις πιο σκοτεινές επιλογές στη διαδρομή του.
Μόλις ο Stanton μάθει πόσο κερδοφόρα είναι η παραπλάνηση, δεν υπάρχει επιστροφή. Η ιστορία διαδραματίζεται το 1939, πάνω που το έθνος προσπαθεί να συνέλθει από έναν Παγκόσμιο Πόλεμο και μπαίνει σε άλλον. «Αυτή η εποχή είναι η γέννηση της Αμερικής» σημειώνει ο Del Toro.
Σε μία εποχή πριν την τηλεόραση, ένας περιοδεύων θίασος ήταν η επιτομή της διασκέδασης για τον λαό. Οι θίασοι αυτοί ήταν, επίσης, εναλλακτικές κοινότητες για ανθρώπους που αλλιώς θα ζούσαν στο περιθώριο.
«Το καρναβάλι είναι μία ερμητική και πολύ συνδεδεμένη κοινότητα. Εκεί οι άνθρωποι κρατούν τα μυστικά τους και πολλοί ξεφεύγουν από μία ζωή στο έγκλημα και ένα παρελθόν που θέλουν να αφήσουν πίσω τους. Είναι σαν ένας μικρόκοσμος. Χρειάζονται ο ένας τον άλλον και προστατεύουν ο ένας τον άλλον» λέει ο σκηνοθέτης.
Ο Stanton Carlisle ξεκινά από το μηδέν. Είναι τόσο απεγνωσμένος να ξεφύγει από την καταγωγή του, που αποφασίζει να δουλέψει για έναν περιοδεύοντα θίασο και να γίνει μέλος του. Δεν του κάνουν ερωτήσεις, δεν τους νοιάζει το παρελθόν του, φτάνει να κάνει τη δουλειά. Η άνοδος του Stanton στην ιεραρχία του θιάσου τον οδηγεί στις ανώτερες τάξεις της αμερικανικής κοινωνίας με φόντο την οικονομική ύφεση της Αμερικής.
Ο Del Toro έγραψε το σενάριο με την Kim Morgan, που είναι κριτικός κινηματογράφου και δημοσιογράφος με αγάπη για την κινηματογραφική ιστορία. Είναι και οι δύο θαυμαστές του ομώνυμου μυθιστορήματος, οπότε άρχισαν να ερευνούν τη ζωή του William Lindsay Gresham για να ανακαλύψουν ότι η ζωή του συγγραφέα αντανακλούσε τον Stanton Carlisle σε αξιοσημείωτο βαθμό. Μαγεμένος από τους θιάσους στο Coney Island, ο Gresham παρέμεινε έκθαμβος όλη του τη ζωή. Όταν υπηρέτησε στον Ισπανικό Εμφύλιο, απέκτησε φιλική σχέση με έναν στρατιώτη που του διηγούνταν τις παράξενες περιπέτειες του όταν ταξίδευε με περιοδεύοντες θιάσους. Το συγγραφικό ντεμπούτο του Gresham έγινε με το Nightmare Alley, που βυθίζεται στη συναρπαστική ζωή ενός θιάσου. Εκεί, ο Stanton Carlisle μαθαίνει τα εκκεντρικά κόλπα του Pete και της Zeena και γίνεται ο ίδιος μέντιουμ. Συνειδητοποιεί ότι μπορεί να πλουτίσει, προσφέροντας ψεύτικη παρηγοριά στους πλούσιους. Το βιβλίο ακολουθεί την οπτική του Stanton καθώς παραπλανά τους άλλους, ενώ δεν μπορεί να ξεφύγει από τον ίδιο του τον φόβο. «Θέλαμε να τονίσουμε την ιδέα ότι κάποιοι, τότε και τώρα, εκμεταλλεύονται πνευματικά τους αθώους» λέει ο Del Toro.
Στην κινηματογραφική τους μεταφορά, η Morgan και ο Del Toro φέρνουν στο προσκήνιο τις ιστορίες τριών γυναικών και το κοινό παρακολουθεί την πορεία του Stanton καθώς εμπλέκεται με καθεμία από αυτές. Λέει ο Del Toro: «Θεματικά, με ενδιαφέρει πολύ η εξερεύνηση του είδους από μία διαφορετική οπτική. Αντί για μία femme fatale, έχουμε τρεις ισχυρές γυναικείες φιγούρες και έναν home fatale». Η
ξύπνια μέντιουμ Zeena (Toni Collette) του ανοίγει τα μάτια για το πώς να λειτουργεί στην κοινωνία της Αμερικής. Η αφοπλιστική ενζενί Molly (Rooney Mara) ερωτεύεται την αισιοδοξία του.
Και η ψυχαναλύτρια Dr. Lilith Ritter (Cate Blanchett), που έχει επιβιώσει η ίδια από σωματικά και ψυχολογικά τραύματα, καταλαβαίνει και προσπαθεί να χειριστεί η ίδια τον χειριστικό Stanton. Όλες βοηθούν τον Stanton να ακονίσει τις δεξιότητές του, όλες τον παρακολουθούν να κάνει τις πιο σκοτεινές επιλογές στη διαδρομή του.
Μόλις ο Stanton μάθει πόσο κερδοφόρα είναι η παραπλάνηση, δεν υπάρχει επιστροφή. Η ιστορία διαδραματίζεται το 1939, πάνω που το έθνος προσπαθεί να συνέλθει από έναν Παγκόσμιο Πόλεμο και μπαίνει σε άλλον. «Αυτή η εποχή είναι η γέννηση της Αμερικής» σημειώνει ο Del Toro.
Σε μία εποχή πριν την τηλεόραση, ένας περιοδεύων θίασος ήταν η επιτομή της διασκέδασης για τον λαό. Οι θίασοι αυτοί ήταν, επίσης, εναλλακτικές κοινότητες για ανθρώπους που αλλιώς θα ζούσαν στο περιθώριο.
«Το καρναβάλι είναι μία ερμητική και πολύ συνδεδεμένη κοινότητα. Εκεί οι άνθρωποι κρατούν τα μυστικά τους και πολλοί ξεφεύγουν από μία ζωή στο έγκλημα και ένα παρελθόν που θέλουν να αφήσουν πίσω τους. Είναι σαν ένας μικρόκοσμος. Χρειάζονται ο ένας τον άλλον και προστατεύουν ο ένας τον άλλον» λέει ο σκηνοθέτης.
Σενάριο (βασισμένο σε μυθιστόρημα του William Lindsay
Gresham): Guillermo Del Toro & Kim Morgan
Σκηνοθεσία: Guillermo Del Toro
Πρωταγωνιστούν: Bradley Cooper, Cate Blanchett,
Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara,
Ron Perlman, Mary Steenburgen, David Strathairn
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Dan Laustsen
Σχεδιασμός Παραγωγής: Tamara Deverell
Κοστούμια: Luis Sequeira
Μοντάζ: Cameron McLaughlin
Μουσική: Nathan Johnson
Gresham): Guillermo Del Toro & Kim Morgan
Σκηνοθεσία: Guillermo Del Toro
Πρωταγωνιστούν: Bradley Cooper, Cate Blanchett,
Toni Collette, Willem Dafoe, Richard Jenkins, Rooney Mara,
Ron Perlman, Mary Steenburgen, David Strathairn
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Dan Laustsen
Σχεδιασμός Παραγωγής: Tamara Deverell
Κοστούμια: Luis Sequeira
Μοντάζ: Cameron McLaughlin
Μουσική: Nathan Johnson